Berlingske Business

Matas venter stadig på flere kunder

pix-Terje List
Matas' topchef, Terje List, er forsigtigt optimistisk oven på et år, hvor salget har været uændret, selv om Danmark er i bedring. Arkivfoto: Liselotte Sabroe, Scanpix Foto:

Danskerne har mod forventning ikke fundet tegnebogen frem igen efter krisen og styret ned til materialisten. Det skal medlemsklub og et langt bredere netsortiment af varer, der ikke kan være i butikkerne, nu forsøge at ændre på.

»Nok er Danmark et lille land, men hvis vi evner at omfavne forbrugerne endnu mere, så er vi ret sikre på, at de belønner os ved at være endnu mere loyale. Så vi har et rigtigt godt udgangspunkt.«

Det mener Terje List, administrerende direktør siden 2007 for materialistkæden Matas, som dog samtidig ikke lægger skjul på, at han er overrasket over, at der ikke er kommet mere gang i salget igen oven på finanskrisen.

Matas' salg i det netop afsluttede, forskudte regnskabsår er stort set identisk med sidste års, om end Matas er blevet lidt bedre til at tjene penge.

pix-Matas-butik

»Det er et rigtigt godt spørgsmål, hvorfor salget ikke er steget mere. Alle makrofaktorer for mere forbrug er til stede: Forbrugertilliden er næsten den højeste nogen sinde, huspriserne forbedres, vi har fortsat lave renter, og beskæftigelsen bliver bedre - alt sammen noget, der normalt oversættes til øget forbrug. Men det er ikke sket - endnu - for den traditionelle detailhandel. Dog viser årets første tre måneder en fremgang,« siger Terje List til Berlingske.

Han vil ikke sige noget om salget de seneste to måneder, som regnskabet ikke dækker, fordi Matas er børsnoteret. Men han ser Matas som den stærkeste i Danmark til at sælge til kunderne både over nettet og i de fysiske butikker.

»Vi vil gerne være vore kunders bedste veninde - dér, hvor man får gode råd og er sikker på opbakning. Og når vi integrerer de informationer, som vi har om kunderne fra både digitale platforme og de fysiske butikker, vil rigtigt mange kunder kunne få en langt bedre oplevelse i fremtiden, så vi bliver mere relevante og mere nærværende,« siger Terje List.

ukl

Men i jeres forventninger for det kommende år lægger I ikke op til, at der kommer fuldt blæs på?

»Når vi kikker i bakspejlet, ville vi have troet, at den større forbrugsvækst kom for tre år siden, men det er gang på gang blevet skubbet. Derfor tør vi ikke gå ud og sige, at verden ændrer sig i morgen. Vi er forsigtigt optimistiske og tror på, at vi skal skabe det selv,« siger Matas-direktøren.

Han er klar til at overtage endnu »et par stykker« af de Matas-butikker, som kun er tilknyttet kædens sammenlagt omkring 300 butikker og ikke ejes af Matas selv, hvis man kan blive enige om vilkårene.

»Ellers er vi bare en del af den almindelige udvikling i bysamfundene. Især københavnsområdet er i voldsom ekspansion. Der opstår nye bydele, som på et tidspunkt må spørge efter butikker, når de går fra at være byggepladser til hjem,« siger Terje List.

Terje List Matas

Til gengæld skal der satses mere på nethandel i kombination med kundeklubben Club Matas, som 1,5 millioner danskere nu er medlemmer af.

»I januar begyndte vi at tilbyde nethandel med det fulde sortiment i alle fysiske butikker. I en lille Matas-butik på landet er man begrænset af kvadratmeter og efterspørgsel, men med netbutikken kan vi sælge varer, som ikke findes i den fysiske butik. Desuden kan vi begynde at sælge lidt større ting - og lidt andre ting. F.eks. har vi dag barnevogne og sportsudstyr, som fylder for meget til at stå i butikkerne,« siger Matas-direktøren.

Nethandelen udgør lige nu under to procent af dem samlede omsætning i Matas-kæden men vokser anderledes hurtigt.

»En meget stor del af nethandelen kommer fra klubmedlemmerne. Jeg er slet ikke i tvivl om, at det betyder noget at have folk tættere tilknyttet, og det bliver et stadig større omdrejningspunkt for vore beslutninger og tiltag i årene fremover,« siger Terje List.

Stoholm Apotek

En ny ændring i apotekerloven betyder fra 1. juli, at selvstændige apotekere får mulighed for at oprette apoteksudsalg i f.eks. Matas-butikker.

»Den siddende regering havde desværre ikke modet til den grad af liberalisering af apoteksmarkedet, som vi havde håbet på, men når selvstændige apotekere kan placere sig inden for vore vægge, kan vi skabe en kundeoplevelse, som ligner,« mener Terje List, som sagtens mener at Matas-butikkerne på typisk et par hundrede kvadratmeter har plads til et apoteksudsalg på små 25 kvadratmeter.

»Det bliver jo ikke et spørgsmål, om eksisterende apoteker rykker ind i Matas, men om at en apoteker i en anden by vil indgå samarbejde med os. Det er nok den eneste måde, som apotekeren kan ekspandere på. Jeg er dog meget forsigtig i forhold til, hvad det vil betyde. Det mest interessante bliver, om apotekerne overhovedet vil bevæge sig. Men på papiret er der givet mulighed for en reel konkurrence,« siger Matas-topchefen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen