Berlingske Business

Matas-topchef glad for at matche sidste års julehandel

De stribede fra Matas bliver flere
Overskrift
Julehandlen sidste år matchede i store træk handlen året før hos Matas. Og det er administrerende direktør i Matas Terje List ganske godt tilfreds med, efter materialistkæden er kommet med regnskab onsdag morgen for tredje kvartal i det forskudte regnskabsår 2014/15. Foto:
 

Julehandlen sidste år matchede i store træk handlen året før hos Matas. Og det er administrerende direktør i Matas Terje List ganske godt tilfreds med, efter materialistkæden er kommet med regnskab onsdag morgen for tredje kvartal i det forskudte regnskabsår 2014/15.

- Vi havde en meget stærk julehandel forrige år. Set i det perspektiv, er det vores store glæde, at vi er i stand til at matche og lægge lidt til omsætningen i tredje kvartal i år, siger Terje List til Ritzau Finans.

De stribede fra Matas bliver flere

Tallet for omsætningen var kendt, da Matas kom med regnskab. Omsætningen for oktober til december sidste år, som udgør tredje kvartal i Mats' regnskab, kom op på 1041 mio. kr. mod 1018 mio. kr. for kvartalet året før.

Der er fremgang over hele linjen af de varer, som Matas har på hylderne, og som kunderne køber. Men markedet for skønhed, sundhed og personlig pleje var fortsat udfordret i det netop overståede kvartal. Og inden for Mass Beauty vurderes Matas, at markedet er gået en smule tilbage i kvartalet. Og det skyldes flere ting.

- Totalmarkedet falder inden for Beauty. Det er de daglige produkter, som folk køber færre af - og vi kan ikke forklare det, siger Terje List, der dog pointerer, at Matas beholder sin markedsandel på området.

Samtidig kan materialistkæden fortsat mærke effekten af, at de tog neglelakproduktet Depend Gellack ned fra hylderne sidste år. Det skete efter et tv-program, hvor der sået tvivl om produktet. Og ifølge Terje List fik det efterfølgende Miljøstyrelsen til at bede om en tilbagekaldelse af produktet.

- Vi lagde os selvfølgelig faldt ned og bad kunderne om at aflevere, hvad de havde købt hos os. Og det kan mærkes på omsætningen. Samtidig mangler vi stadig en erstatning for produktet på hylderne, siger Matas-direktøren.

Matas regnskab

Omsætningen på Beauty steg med 1,8 pct. fra tredje kvartal 2013/14 til 784,4 mio. kr. i tredje kvartal 2014/15. Beautyområdet er hverdags- og luksusskønhedsprodukter samt produkter til personlig pleje, kosmetik, parfume og hårprodukter. At omsætningen stiger skyldes rent faktisk tilkøb. Renser man for det, viser området et fald på 0,8 pct. i organisk vækst, da der blev solgt mindre make-up og manglen af Gellacks produkter.

På trods af kundernes tilbageholdenhed fastholder de finansielle forventninger til helåret uændret i forhold til det tidligere udmeldte med en samlet omsætning for 2014/15 i underkanten af 3,5 mia. kr. baseret på en estimeret omsætningsvækst på 1-2 pct..

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen