Berlingske Business
17:10Regnskab pressede Tryg-aktien ned

Matas' salg står i stampe

pix-Matas-butik
Den børsnoterede Matas-kæde består af omkring 300 butikker. Arkivfoto: Jeppe Bjørn Vejlø, Scanpix Foto:

Materialistkæden tjener godt nok flere penge, men danskerne køber ikke mere, end de plejer. Matas satser på at udvide med flere butikker.

Foreløbig er der ikke de store tegn i Matas' årsregnskab på, at de danske forbrugere har fået mere mod på at bruge flere penge på cremer og pudder.

Omsætningen stagnerer, mens Matas-kæden til gengæld er blevet lidt bedre til at tjene penge. Nettoomsætningen for det forskudte årsregnskab blev 3.433,3 millioner kroner mod 3.344,5 millioner kroner året før, mens årets resultat lander på 340,3 millioner kroner mod 248,9 millioner kroner.

Driftsresultatet er på 660,5 millioner kroner mod 599,8 millioner året forinden.

Matas-topchef: Udfordrende marked

Matas havde selv meldt ud på forhånd, at omsætningen ville lande på »i underkanten« af 3,5 milliarder kroner.

For en uge siden kom Danmarks Statistik ellers med tal, der viste en pæn vækst i salget af kosmetikvarer og produkter til personlig pleje i marts måned. Seks procent steg salget i forhold til året før, men fremgangen i forhold til februar var på 18,9 procent.

Matas

I mio. kr.2014/152013/14Ændr.
i pct.
Omsætning343333453%
Driftsresultat52646413%
Nettoresultat3983746%
Egenkapital264426002%
Overskudsgrad15,3 pct.13,9 pct.
Ansatte222622160%

Administrerende direktør i Matas siden 2007, Terje List, beskriver markedet som »udfordrende med intensiveret konkurrence« men mener, at Matas er en »robust forretning«, der »åbner for potentiale«.

»Omsætningsvæksten lå, på grund af de tilbageholdende danske forbrugere, lidt under vores forventning, mens årets samlede resultat indfriede de generelle forventninger. Det er forventningen, at den positive udvikling i koncernens resultat kan fortsættes i de kommende år,« skriver han i en kommentar i årsregnskabet.

Forventningen er, at Matas i det kommende år vil holde omsætningen på omkring de 3,5 milliarder kroner med en driftsmargen (EBITDA) på 17-17,5 procent, altså mindre end både 2013/2014 på 17,9 procent og 2014/2015 på 19,2 procent.

Lidt flere butikker på vej

Kæden sidder nu på omkring 40 procent af det danske marked for skønheds- og plejeprodukter.

Matas' særlige medlemsklub, Club Matas, er nu nået op på 1,5 millioner medlemmer.

Materialistkæden Matas (der egentlig står for Materialisternes Aktieselskab) består af 295 butikker i Danmark. Den ene i Sverige blev lukket i begyndelsen af maj 2015. Matas selv, som har hovedkontor og centrallager i Allerød nord for København, ejer de 275 butikker. Derudover har kæden fem StyleBox-butikker med hår- og negleprodukter.

Men kæden skal udvides med lidt flere butikker.

»Til trods for et allerede fintmasket butiksnetværk vurderes det, at der stadig vil være potentiale for at åbne et mindre antal nye butikker i takt med byfornyelser og etablering af nye butikscentre. Dertil vil der fortsat blive foretaget opkøb af associerede butikker, såfremt pris og beliggenhed er attraktiv,« fremgår det af årsregnskabet.

Den britiske kapitalfond CVC Capital Partners er største aktionær i kæden, der beskæftiger cirka 2.600 medarbejdere, hvoraf godt 1.200 er uddannede materialister.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen