Berlingske Business

Matas-overskud daler efter børs-indtog

Matas_regnsk_Business
Første regnskab fra Matas efter børsintroduktionen viser fremgang for både omsætning og indtjening, men omkostninger til emissionen trækker ned. Foto:

Omkostninger i forbindelse med børsintroduktionen betyder, at Matas' overskud er lavere end ventet i årets første kvartal. Omsætningen er dog højere end sidste år.

Matas - den nye stribede dame på fondsbørsen - fastholder sine forventninger til årets resultat i sit regnskab, der netop er blevet offentliggjort.

Resultaterne for første kvartal (Matas har forskudt regnskabsår) viser, at Matas fik et overskud efter skat på 42,6 millioner kroner. Det er en smule lavere end overskuddet på 59,8 millioner kroner i samme periode sidste år.

Det lavere resultat skyldes engangsomkostninger i forbindelse med børsnoteringen på 28 millioner kroner. Korrigeret for engangsomkostningerne og nedskrivninger på nogle af kædens varemærker landede overskudsgraden (EBIT-margin) på 16,9 procent - en stigning fra 16,7 procent sidste år.

»Første kvartal 2013/14 var en vigtig milepæl i Matas' historie med den succesfulde notering af selskabets aktier på NASDAQ OMX Copenhagen. Vi er stolte over den store interesse, der har været for vores virksomhed og takker medarbejderne for det store engagement, der er årsagen til, at vi står hvor vi gør i dag,« siger administrerende direktør Terje List i en børsmeddelelse. 

Omsætningen stiger svagt

Omsætningen landede i første kvartal på 803 millioner kroner, hvilket svarer til en vækst på 3,7 procent i forhold til sidste år. Tager man effekten fra nye Matas-butikker fra, svarer væksten til 2,5 procent.

Virksomhedens frie pengestrømme - indtægter fra drift minus udgifter til investeringer - landede på 3,2 millioner kroner, hvilket er markant lavere end de 89,7 millioner kroner sidste år.

Det skyldes primært, at Matas-kæden har ophobet større mængder varer på lagrene for 50-60 millioner kroner efter at have etableret et nyt centralt lager for skønhedsprodukter i luksusklassen.

I løbet af det seneste kvartal har Matas erhvervet 100 procent af aktierne i Estetique-butikkerne i Danmark, derudover har selskabet lanceret et nyt butikskoncept ved navn Stylebox med åbning af to nye butikker i juni måned samt overtaget Matas i Ringkøbing.

Medarbejderne vil nu få mulighed for at blive medejere af Matas. Der vil blive udbudt 43.375 medarbejder-aktier i september 2013 til en kurs på 80 procent af gennemsnitskursen på fondsbørsen i perioden 28. august 2013 til 10. september.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen