Berlingske Business

Matas overrasker pænt i sommerkvartal

Børsdebutanten Matas fortsætter i fin stil
Materialistkæden Matas får et overskud på 113,1 mio. kr. før skat i første kvartal af regnskabsåret 2015/16, hvilket er bedre end det, selskabet leverede i kvartalet året før. Foto:

Materialistkæden Matas får et overskud på 113,1 mio. kr. før skat i første kvartal af regnskabsåret 2015/16, hvilket er bedre end det, selskabet leverede i kvartalet året før

Materialistkæden Matas får et overskud på 113,1 mio. kr. før skat i første kvartal af regnskabsåret 2015/16, hvilket er bedre end det, selskabet leverede i kvartalet året før. Det svarer til en stigning på blot 0,1 pct. sammenlignet med kvartalet sidste år.

Like-for-like væksten udgjorde 0,4 pct. - og omsætningen var negativt påvirket af udviklingen i sæsonsalget, og i udestående Club Matas points.

Sammenlignet med første kvartal 2014/15 viser tallene en fremgang, idet Matas fik et overskud på 91,6 mio. kr. før skat i kvartalet sidste år.

Klubkort

- Det danske detailhandelsmarked er fortsat karakteriseret ved lav vækst, hvilket sammenholdt med blandt andet et mindre salg af sommersæsonprodukter og deraf mindre trafik i butikkerne, medførte en omsætningsudvikling på et lavere niveau end forventet, siger administrerende direktør i Matas, Terje List.

- På trods heraf har vi alligevel evnet at skabe et tilfredsstillende resultat i første kvartal 2015/16 og bibeholdt vores overordnede markedsandel. En stærk markedsposition, god strategieksekvering og stram omkostningsstyring har været de vigtigste årsager til dette, siger direktøren i en kommentar til regnskabet.

Omsætningen steg til 826,5 mio. kr. fra 827,2 mio. kr. i samme periode sidste år.

De stribede fra Matas bliver flere

Matas fastholder forventningerne til regnskabsåret 2015/2016 om en omsætning "omkring" 3,5 mia. kr. baseret på en forudsætning om en like-for-like vækst på omkring 2 pct. samt en EBITA-margin på 17,0-17,5 pct.

Der ventes dog en normalisering af salget af sæsonprodukter. Og samtidig ventes det, at koncernen fortsat vil være i stand til at fastholde sin overordnede markedsandel.

Adm. direktør i Matas, Terje List, uddyber hvorledes Matas omsætter mindre men samtidig tjener mere:

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen