Berlingske Business

Matas nedjusterer og er klar med spareplan

Matas har ambition om at nå 4 mia. kr i omsætning i 2020/2021
Foto:

Butikskæden Matas leverer ikke varen i 2. kvartal og må nedjustere forventningerne til hele året.

Matas nedjusterer forventningerne til regnskabsåret 2016/17. Kæden venter nu en vækst i omsætningen - den såkaldte like-for-like vækst - på 0-2 pct. samt en EBITA-margin på omkring 16 pct.

Det fremgår af selskabets regnskab for andet kvartal i det forskudte regnskabsår 2016/17.

I forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet for første kvartal i midten af august lød forventningerne på en vækst i omsætningen på 1-3 pct. samt en EBITA-margin i underkanten af 17 pct.

Normal

Der skal spares penge hos Matas, som i øjeblikket har svært ved at øge salget, blandt andet fordi der er stor konkurrence på markedet for plejeprodukter.
Selskabet igangsætter et spareprogram, hvor målet er at skære 25-30 mio. kr. af omkostningerne.

Det oplyser materialistkæden i forbindelse med sit regnskab for andet kvartal, som er offentliggjort onsdag morgen.

Matas har ambition om at nå 4 mia. kr i omsætning i 2020/2021

Matas oplyser ikke, hvor der konkret skal findes besparelser. Programmet skal indfases i starten af 2017 og have fuld effekt i 1. kvartal af næste regnskabsår, som dækker over perioden april, maj og juni.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen