Berlingske Business
08:33Nordea sænker konkurrents kursmål

Matas har fået ny topchef

gregers
Gregers Wedell-Wedellsborg, 45 år, er ny topchef hos kosmetikkæden Matas. Foto:

Efter 17 år stopper Terje List som øverste direktør for Matas. Hans afløser er blevet fundet i Coop.

Efter 17 år skal detailkæden Matas have ny topchef. Det oplyser selskabet i en meddelelse tirsdag morgen.

De seneste 17 år har Terje List stået i spidsen for den landsdækkende kæde, men den æra slutter med udgangen af oktober. I stedet vil Gregers Wedell-Wedellsborg overtage direktørsædet i kæden.

Gregers Wedell-Wedellsborg kommer fra en stilling som koncerndirektør hos Coop, hvor han de seneste år har haft driftansvaret for SuperBrugsen, Dagli'Brugsen, Kvickly og Irma.

»Med Gregers får vi både en erfaren detailhandler og en direktør, der har dyb indsigt i og erfaring med det digitale univers, som vil præge vores samfund fremover,« siger bestyrelsesformand Lars Vinge Frederiksen om ansættelsen.

Børsdebutanten Matas fortsætter i fin stil
For abonnenter LÆS MERE : Netbutikken Boozt.com puster Matas i nakken

»Derudover har Gregers stor erfaring med kundeklubber og loyalitetsprogrammer, hvilket er vigtige elementer i Matas’ fundament. I bestyrelsen er vi overbeviste om, at Gregers har den rette profil til at løfte Matas til det næste niveau.«

Matas har de senere år kæmpet med en faldende omsætning som resultat af en stadig mere indædt kamp om kunder inden for kosmetik og personlig pleje. Sidste måtte Terje List således præsentere en noget overraskende nedjustering efter et fald i både priser og salg inden for personlig pleje. Det skyldes ikke mindst ankomsten af konkurrent-kæden Normal, der i løbet af få år har etableret 70 butikker spredt over landet.

Billede

Terje List får dog ikke overraskende pæne ord med på vejen af sin bestyrelsesformand, der blandt andet hæfter sig ved, at Terje List var med til at føre Matas på Børsen i 2013.

»Terje har med dygtighed og udpræget sans for godt købmandskab ført Matas frem til i dag at være den førende danske detailhandelskæde indenfor Skønhed og
Helse. Bestyrelsen har imidlertid vurderet, at tiden er rigtig til at få nye øjne på Matas, og på hvordan virksomheden skal bringes til næste niveau,« siger Lars Vinge Frederiksen i selskabsmeddelsen.

»Vi vil gerne takke Terje for hans dybt dedikerede og mangeårige indsats hos Matas, og vi ønsker ham alt det bedste i sin videre karriere«

Gregers Wedell-Wedellsborg er 45 år og har foruden arbejdet i Coop også siddet i en række bestyrelseser hos iværksættervirksomheder som Downtown Aps og Momondo Norden A/S, ligesom han er en del af det nyudvnævnte disruptionsråd. Han har tidligere været direktør for digitale medier i TV2 Danmark, ligesom han også har haft en fortid hos Berlingske Media.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen