Berlingske Business

Matas-direktør vil tættere på kunderne

Matas_list_Business
»Vi er ret overbeviste om, at du gerne vil modtage information om noget, der virkelig interesserer dig,« siger Matas-direktør Terje List om forholde til kunderne. Foto:

Matas' administrerende direktør Terje List er tilfreds med dagens regnskab, men vil i fremtiden skabe endnu mere salg ved at udnytte kædens kendskab til kundernes indkøbsvaner.

»Vi er glade for det regnskab, vi er kommet med.«

Sådan lyder - ikke overraskende - konklusionen fra administrerende direktør i Matas, Terje List, efter at kæden her til morgen har fremlagt resultater for første kvartal i sit forskudte regnskabsår; det første regnskab efter at »de stribede« gik på børsen.

Direktøren begrunder blandt andet sin tilfredshed med vækst i den samlede omsætning på 3,7 procent i forhold til sidste år, samt en bedre overskudsgrad - når man fraregner udgifter i forbindelse med børsnoteringen og omlægning af lån.

»Alt i alt er det en vækst, der er skabt i en periode, hvor der har været en relativt lav forbrugertillid, og detailmarkedet i Danmark har været presset. Så vi er glade, « siger Terje List til Berlingske Business.

Vil tættere på kunderne

Af regnskabet fremgår det, at én af Matas' hovedstrategier for det kommende regnskabsår er at knytte sine kunder endnu tættere til sig. Matas har via sit kundeprogram adgang til en guldgrube af informationer omkring sine kunders indkøbsvaner. Og de informationer skal nu udnyttes.

»Det handler om at øge relevansen af den kommunikation, vi laver for den enkelte forbruger. Og i og med, at de har tilladt os at få noget mere viden om dem, så vil vi være i stand til at lave nogle tilbud, der er langt mere relevante for den enkelte.

Det kan måske for nogle kunder føles som overvågning af deres indkøbsvaner, at I bruger dem på den måde?

»Vi tror faktisk, at vi har været i stand til at lave et setup, hvor vi behandler de her data med meget stor diskretion, og vi bruger meget energi på ikke at sende irrelevant information ud til folk. Vi er til gengæld ret overbeviste om, at du gerne vil modtage information om noget, der virkelig interesserer dig,« siger Terje List.

Netsalget skal boostes

En anden af direktørens store ambitioner er at øge salget af Matas-produkter over nettet. Onlinesalget steg i første kvartal med 70 procent i forhold til samme periode sidste år.

Men netsalget udgør stadig under én procent af den samlede omsætning, og der er mange andre konkurrenter, der slås om det lukrative marked.

»Vi har Danmarks største sortiment inden for personlig pleje, og efter vores opfattelse findes der ikke nogen af netudbyderne, der har større salg inden for vores produktgruppe, end vi har. Så vi agter at tage førerpositionen som den foretrukne nethandels-side i Danmark, ligesom det er tilfældet med de fysiske butikker,« siger han.

En skuffelse i dagens regnskab er, at kædens nyindkøb; ni Esthetique-butikker indtil videre har klaret sig ringere end ventet. Butikkerne udgør kernen i lanceringen af et nyt butikskoncept Style Box.

Men driften er indtil videre gået dårligere end ventet, og Matas venter nu højere omkostninger i 2013 i forbindelse med lanceringen. Topchefen ændrer dog ikke på ambitionerne om, at det nye butikskoncept skal udvides over de kommende år.

»Nu handler det om at få udviklet vores nye Style Box-koncept yderligere, få åbnet et par butikker mere og så få tilpasset konceptet, så det sidder lige i skabet. Og når vi så føler, at forretningsplanen er, som den skal være, så er det planen at sætte noget mere speed på udrulningen,« siger Terje List.

Varerne ophobes på lagrene

Et andet punkt der skæmmer regnskabet, er, at den samlede arbejdskapital (de midler, der er bundet hos debitorer, kreditorer og lagre) udgør 9,8 millioner kroner, hvilket er en markant stigning på 26,3 millioner kroner i forhold til sidste år. Generelt er det et dårligt tegn, der kan indikere, at en virksomhed ikke er god nok til at inddrive sine tilgodehavender eller har styr på sine lagre.

Men ifølge direktør Terje List skal tallene ses i sammenhæng med, at Matas i løbet af det seneste år har etableret et nyt stort centrallager for sine luksusprodukter.

»Når man åbner et nyt stort varelager, så går der en periode, før man får nedbragt varelagrene ude i butikkerne, men man bliver nødt til at have nogle varer på lageret allerede fra dag ét. Og det er derfor, at der ligger en afvigelse på vores arbejdskapital. Det er en operation opgave, der ligger over de næste kvartaler at få bragt varelageret ned.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen