Berlingske Business

Matas' CEO: Kunderne bruger os på en anden måde end tidligere

d
Foto:

Mere aggressiv konkurrence fra supermarkeder og andre rivaler som lavpriskæden Normal har igen resulteret i et lavere salg af dagligdagsprodukter hos materialistkæden Matas.

I tredje kvartal faldt omsætningen af de såkaldte "mass beauty"-produkter med 5,9 pct., på trods af at omsætningen inden for beauty-kategorien ellers steg, fremgår det af regnskabet tirsdag morgen.

- Både supermarkeder og andre konkurrenter har satset hårdt på det område, og der er simpelthen bare kommet mere konkurrence. Det er hovedforklaringen på det, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, administrerende direktør i Matas, til Ritzau Finans.

Omvendt blev der solgt flere af de dyrere skønhedsprodukter i oktober, november og december, og salget af "high-end"-produkterne voksede samlet med 7,2 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Ny Matas-direktør rydder op: Færre butikker og mere nethandel

- Vi sælger lidt mindre af hverdagsvarer som shampoo og tandpasta, men så sælger vi mere af det mere luksusprægede som dufte, dyre cremer og meget mere helse. Kunderne bruger os på en lidt anden måde, end vi har været vant til, siger direktøren og fortæller, at luksusprodukterne er en af kædens store prioriteter.

Den samlede omsætning stod stort set stille i kvartalet, mens den underliggende like-for-like omsætning - det vil sige salget i butikker, der har været åbne i mindst et år - faldt med 0,8 pct. Bundlinjen landede også under sidste års niveau, og resultatet før skat faldt til 172,1 mio. kr. fra 187,8 mio. kr. i tredje kvartal sidste år. På trods af faldet er den administrerende direktør tilfreds med resultatet.

- Vi glæder os over, at vi leverer et regnskab, hvor der er overskud. Vi fastholder salget på niveau med sidste år, på trods af at der er meget mere konkurrence. Så grundlæggende er vi tilfredse med, hvor vi er, men vi vil også gerne se noget mere vækst, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

d

I november sidste år overtog den administrerende direktør roret, og samme måned annoncerede han en 90-dagesplan, der skulle skabe besparelser og ruste Matas til den mere intense konkurrence på markedet.

Planen omfattede blandt andet en lukning af Stylebox-kædens fem butikker og konceptet "God lav pris", der indebærer nedsatte priser på en række kendte hverdagsprodukter inden for skønhed og hudpleje. De tiltag har frigjort 30-40 mio. kr., og en del af de penge skal nu bruges på en ny digital strategi, fremgår det af tirsdagens regnskab.

/ritzau/FINANS

d

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen