Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Matas' CEO: Investerer tocifret millionbeløb i ny digital strategi

d
Foto:

Den digitale udvikling skal for alvor tage fart for den danske materialistkæde Matas, der efter en oprydning i selskabet har besluttet at investere mere i nethandel, digitale hjælpemidler og kommunikation på de sociale medier.

Kæden offentliggjorde tirsdag morgen regnskabet for tredje kvartal af det skæve regnskabsår 2017/18, og samtidig lancerede Matas en ny digital strategi, der er blevet døbt 4D. Den nye plan kommer, efter at Matas i slutningen af sidste år satte gang i en 90-dagesplan, der skulle skabe besparelser og ruste selskabet til den skærpede konkurrence på markedet.

- Planen handlede om at skabe et økonomisk råderum, og nu har vi skaffet 30-40 mio. kr. Derfor kan vi nu annoncere, at vi investerer et tocifret millionbeløb i digital vækst, siger Gregers Wedell-Wedellsborg, administrerende direktør i Matas, til Ritzau Finans.

Strategien fokuserer på fire områder. Nethandlen Matas.dk skal styrkes, butikkerne skal digitaliseres i højere grad, medarbejdernes arbejde skal gøres nemmere med digitale værktøjer, og så investeres der i et uddannelsesprogram, som skal ruste de ansatte til at kommunikere mere og bedre på de sociale medier.

06BUSKim-Fournais-Saxo-14#2.jpg

STYRKE SOCIALE MEDIER

Sidstnævnte betyder blandt andet, at hundredvis af medarbejdere i Matas i løbet af foråret får oprettet profiler på Facebook og Instagram.

- Vores medarbejdere går igennem en faguddannelse, og de er uddannede i at give råd i butikkerne. Det vil vi gerne have meget mere ud på de sociale medier. Vi skal række ud til kunderne på mange flere måder gennem de digitale medier og gøre det nemmere at handle, siger direktøren.

Den administrerende direktør vil ikke sige noget nærmere om beløbets størrelse, andet end at der er tale om "et pænt tocifret millionbeløb". Det første skridt i strategien er at samle et stærkt digitalt hold af medarbejdere og samarbejdspartnere, og ved årsskiftet tiltrådte Brian Andersen som ny E-commerce direktør.

- Vi har ikke sat et konkret mål på nuværende tidspunkt. Vi har selvfølgelig en ambition om at øge væksten, i forhold til hvor vi kommer fra. Det handler om at tilføre ressourcer og at få aktiveret tusindvis af medarbejdere, siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

pix-Smartphonesalg

FREMGANG PÅ NETTET

I oktober, november og december havde Matas stor fremgang i nethandlen, og salget på Matas.dk voksede i perioden med 40 pct. Fremgangen kom særligt efter et stærkt salg på Black Friday og en god julehandel, fortæller direktøren.

Alligevel endte kædens samlede omsætning stort set på niveau med sidste år. Kvartalet var også præget af en lavere kundetilstrømning i butikkerne, og antallet af transaktioner faldt 5,1 pct., mens størrelsen på transaktionerne i gennemsnit steg 7,2 pct.

Topchefen er dog ikke bekymret for, at et større fokus på nethandlen vil skære markant i antallet af kunder, der besøger butikkerne.

- Det vil tage lidt fra butikkerne, men størstedelen af vores netsalg vælger kunderne at hente i butikkerne, og når de kommer, er der mange, der vælger også at købe lidt ekstra.

- Vi tror, at de to ting løfter hinanden. Nogle gange går de i Matas, og andre gange handler de på nettet. Vi kigger på det samlede salg, og så er det klart, at balancen i øjeblikket går i retning af, at danskerne handler mere på nettet, siger han.

Gregers Wedell-Wedellsborg fortæller, at Matas i øjeblikket også er i gang med at udvikle en mere generel langsigtet strategi, men at detaljerne endnu ikke er på plads.

/ritzau/FINANS

06BUSMetrobyggeri-fotogra#3.jpg

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen