Berlingske Business
17:08Bankaktier steg på nyt om fremtidens kapitalkrav

Matas-boss vil lave bofælleskaber med skobutikker og isenkræmmere

matas
Arkivfoto. Matas-boss, Terje List, vil lave bofælleskaber med skobutikker og isenkræmmere (Foto: Torkil Adsersen/Scanpix 2013) Foto:

Matas-kæden står i stampe, viser nyt årsregnskab. Konkurrencepresset fra bl.a. den fremadstormende Normal-kæde tvinger Matas til at gå nye veje. Matas-boss Terje List vil nu lave flere nye »bofællesskaber«, hvor skobutikker, isenkræmmere eller andre detailhandlere lejer sig ind sammen med Matas.


Detailkæden Matas sidder fast i en omsætning lige under 3,5 mia. kr. Det har været niveauet, siden selskabet blev børsintroduceret tilbage i 2013, hvor der ­ellers var lagt op til en ny vækstrejse. Flere forsøg på at skabe ny vækst og aktivere de mange medlemmer i detailkædens kundeklub er imidlertid slået fejl. Samtidig er konkurrencen blevet voldsomt intensiveret gennem det seneste år med indtog fra Normal-kæden, der har Bestseller-milliardær Ander Holch Povlsen i ejerkredsen.

Matas’ årsregnskab for 2016/17 viser tydeligt, at der er udfordringer for detailvirksomheden, der sælger produkter inden for ­personlig pleje. Omsætningen stiger bare 37 mio. kr. i forhold til året før til 3,463 mia. kr. i det netop afsluttede årsregnskab. Samtidig falder resultatet af primær drift næsten otte pct. fra 514 mio. kr. til 475 mio. kr.

netto

»Vi kommer ud med vækst for hele året i sammenlignelige butikker, hvilket er et relativt sjældent fænomen i dansk detailhandel, og det synes jeg faktisk er godt. Der kom cirka 55 nye Normal-butikker til i Danmark sidste år – butikker som forhandler produkter i vores kategori. Det er mange, så al sund fornuft burde tilskrive at det ville have ramt os. Når vi trods det kan skabe vækst, så vil jeg sige, at man skal se det i det perspektiv,« siger Terje List, der er topchef i Matas.

Den stærkt øgede konkurrence i Matas’ kategori fra Normal samt fra de store super­markedskæder har tvunget Matas til at blive mere skarpe på prisen, fortæller List.

Risikerer I ikke at blive fanget mellem to ­stole, når forbrugerne går discount-vejen?

»Nu har det her jo været vores koncept i 68 år, og der er vi ikke blevet fanget mellem to stole. Den danske forbruger er hos os. Det ­danske marked er relativt lille, men vi har det mest fintmaskede butiksnet og er langt flere steder, end hver af de her discountkæder er. Så vi er der, hvor forbrugerne er,« siger Terje List.

Børsdebutanten Matas fortsætter i fin stil

Alligevel er Terje List i gang med en ny ­strategi i Matas, som betyder, at forbrugerne i fremtiden kan møde udsalg af kaffekander og sko, når de går ind i en Matas for at købe en flaske shampoo.

I Sønderborg har Matas gennem længere tid testet et koncept, hvor en apoteker ­lejer sig ind i en Matas-butik. Fremover kan det også blive andre detailkoncepter, som Matas indgår partnerskaber med, så de deler adresse. Det vil særligt gælde i mindre danske byer, hvor ­tendenser er, at storcentre dræner gågaderne for butikker.

»Vi går vores butiksportefølje igennem  og ser, om der er nogle muligheder for at udbygge vores tilstedeværelse i nogle byer. Det kan være sammen med andre detailvirksomheder eller alene. Det skal være for at genskabe den indkøbsoplevelse, som er forsvundet i nogle danske byer, hvor butikkerne lukker i gågaderne og rykker ind i ­storcentrene,« siger Terje List.

Han tror på, at de nye bofællesskaber med andre detailbutikker kan hæve væksten og indtjeningen i Matas, fordi de nye koncepter vil tiltrække flere kunder. Samtidig vil Matas kunne spare faste omkostninger, fordi der er en at dele huslejen med.

»Vi vil gerne lave mere sammen med ­apotekere, men der skal to til en tango. Vi skal finde de rigtige lejemål i de rigtige byer, og man skal finde de rigtige apotekere, der er indstillet på at tage den emotionelle krig med ­sine kollege,r om at det kan være okay at lave et partnerskab med Matas,« siger Terje List.

Derfor kigger Matas-bossen også efter andre end apotekere at indgå lokale samarbejder med.

Mette Maix.

»Der er masser af byer i Danmark med 8.-10.000 indbyggere, hvor isenkræmmeren, boghandleren, smykkehandleren og skohandleren og you name it har meget svært ved at holde en fornuftig rentabilitet, fordi kundestrømmen er for lille eller for sjælden. Der kan et samarbejde, hvor udgifterne holdes nede, måske gøre det attraktivt for både de virksomheder og for Matas,« siger Terje List og fortsætter:

»Matas er i stand til at drive profitable forretninger i en lang række mindre og mellemstore byer, hvor det er mere udfordrende for andre detailkoncepter, som er mere afhængige af at ligge på hovedstrøg eller i storcentre. De virksomheder har dog stadig en interesse i at være repræsenteret i andre dele af landet, men kan ikke altid forsvare udgiften til at have deres egen butik med vand, el og husleje. Der kunne man jo forestille sig, at Matas kunne tilbyde, at de flytter ind sammen med os, så de lejer sig ind i en del af en butik, som vi har,« siger Terje List.

Matas

Men I bevæger jer temmelig meget væk fra jeres spidskompetence, når I på den måde bliver udlejere af butikskvadratmeter?

»Fordi de får et hjørne i en butik, er det jo ikke noget, vi skal bruge ret meget energi på. De kommer jo med deres eget kasseapparat, deres eget interiør og deres eget personale, og så får kunderne et nyt samlingspunkt og får måske samtidig mulighed for at få nogle varer i den by, som de ellers ikke kunne få,« siger Matas-bossen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen