Berlingske Business

Mantonis masterplan (igen) ramt af forsinkelser

Tue Mantoni fortæller
Folkets Hus i Struer. Tue Mantoni fortæller, Hans Krabbe spørger. Foto:

Topchef Tue Mantoni fastholder, at B&O lever op til hans berømte masterplan fra 2011, og at der ingen forsinkelse er. Men ifølge en analytiker vidner fyringsrunden om det modsatte.

Bang & Olufsen får sværere og sværere ved at leve op til den storoffensiv, som topchef Tue Mantoni bebudede, da han trådte til som topchef i 2011.

Virksomheden skulle ifølge den femårige strategiplan »Leaner, Faster, Stronger« (slankere, hurtigere, stærkere, red.) forvandles til en global virksomhed med salg i både øst og vest. De første to år skulle B&O-ledelsen bruge til at omstille organisationen, mens de næste tre år skulle bruges på at vokse i et heftigt vækstforløb.

10BUSTommy-Andersen3.jpg

Sådan lød det i 2011 fra topchef Mantoni, der satte trumf på ved at fastslå, at B&O havde potentiale til på blot fem år at tredoble sin omsætning fra tre milliarder kroner til otte-ti milliarder kroner.

Men tilbage i januar 2013 måtte Tue Mantoni efter skuffende resultater og træghed i organisationen forlænge omstillingsfasen fra to til tre år. Torsdagens fyringsrunde indikerer, at omstillingen stadig ikke er gennemført – her tre et halvt år efter at Mantoni lancerede sin plan, og det bliver anskuet som en yderligere forsinkelse i B&Os storstilede ekspansionsstrategi.

Formand klar til at sælge B&O

B&O stadig i gang med omstilling

»B&O er ikke ude af transitionsfasen endnu. Dagens nyhed ser jeg som et vidnesbyrd om, at B&O stadig – nu på fjerde år – er i gang med sin omstilling, og så bliver det først i næste regnskabsår, at B&O kommer til at levere varen i forhold til højere lønsomhed,« siger Søren Løntoft Hansen, senioranalytiker i Sydbank.

Han ærgrer sig over B&Os manglende evne til at skabe penge på bundlinjen.

»B&O har haft den stærkeste produkt-palette i årevis med gode trådløse højttalere og BeoVision Avant-TVet. Men virksomheden har simpelthen ikke vist sig i stand til at tjene penge endnu – heller ikke selv om man nu hæver omsætningen. Det vidner om, at det er nødvendigt at handle fra ledelsens side,« siger Løntoft.

Danske højttalerproducenter - billede fra Hi-Fi Klubben

Han mener, at den nye fyringsrunde er et tegn på, at B&O-bestyrelsen ikke er i nærheden af at have fundet en ny potentiel ejer til virksomheden.

»Hvis man havde en køber stående klar, tror jeg ikke, at man havde skåret i omkostningerne, som man gør nu. Så havde man i stedet overladt det til den nye ejer, som så kunne tage det med i en større omgang,« siger han.

 B&O

Tue Mantoni er enig i, at lønsomheden slet ikke er der, hvor den skal være. Men han vil ikke høre tale om, at hans plan fra 2011 er blevet yderligere forsinket.

»Vores langsigtede strategi »Leaner, Faster Stronger« har hele tiden handlet om at tilpasse os den måde, som markedet bevæger sig på. Vi skal være agile og reducere kompleksiteten, og denne beslutning er en brik i det spil. Så det er en uændret strategi, hvor dette er en del af det,« siger Tue Mantoni.

Topchefen har i sine nu fire år i virksomheden endnu ikke formået at hæve omsætningen, ligesom der heller ikke er sket positive ting på bundlinjen endnu. Omverdenen venter spændt på, om det ved fremlæggelsen af årsregnskabet i august lykkes ham at vise en omsætning, der løfter sig mærkbart over de tre milliarder kroner.

Tue Mantoni

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen