Berlingske Business

Man gjorde et badehotel fortræd

VedersøKlit_Business
Hotel Vedersø Klit er også fortællingen om fup- og fidus-tiden fra de glade 00ere, hvor entreprenante ejendomsjonglører og alt for villige banker efterlod grimme spor efter sig. Foto:

Badehotellet Vedersø Klit på den jyske vestkyst har ligget øde hen i seks år efter spekulanters rasen. Lokale er nu ved at skrabe penge sammen og håber at kunne overtage hotellet på en snarlig tvangsauktion.

Egentlig skulle den have stået på ferie og afslapning for mange af de velbeslåede, tilrejsende sommerhusejere. Og netop nu er der højsæson for de lokale, der i løbet af få uger skal hente stort set hele årets omsætning hjem. Men midt i sommeridyllen har de fået en opgave – eller rettere kastet sig over en opgave – som kan få store konsekvenser for lokalsamfundet. Alle mand må af huse. En opgave, der kræver penge og passion. Og en opgave, der i den grad kræver handling.

Anledningen er det gamle badehotel, Hotel Vedersø Klit, placeret i yderste klitrække ud til det lokkende Vesterhav.

Med Ringkøbing i syd, Holstebro nordøst og selvfølgelig med Kaj Munk-landsbyen Vedersø som nærmeste nabo. Hotellet burde være en perle i sommerlandet – lidt a la det berømte og succesfulde Svinkløv Badehotel på Fjerritslev-kanten 100 kilometer længere nordpå.

En fortælling om fup og fidustiden

Hotel Vedersø Klit er ikke blot fortællingen om et badehotel, misbrugt, pint og plaget igennem alt for mange år – og som nu risikerer at udvikle sig til et egentligt spøgelseshotel – men også fortællingen om fup- og fidus-tiden fra de glade 00ere, hvor entreprenante ejendomsjonglører og alt for villige banker efterlod grimme spor efter sig.

Et af mange og kedelige eksempler fra grådighedens år. Hotellet har ligget øde hen de seneste seks år, og derfor er det nu ved at være sidste chance for Hotel Vedersø Klit, hvis det ikke helt skal forfalde.

Håbet er, at det er begyndelsen til en ny opblomstring. Men det kan også ende med, at hele komplekset bliver jævnet med jorden.

Grundejerforeningerne Vedersø Klit og Vester Husby frygter også, at en ny spekulant vil kaste sig over hotellet for at pine endnu nogle millioner ud.

Derfor holdes der netop i disse dage en række møder, der i heldigste fald skal munde ud i etableringen af et hotelaktieselskab med penge på lommen, som kan byde ind, når Hotel Vedersø Klit kommer under hammeren på en tvangsauktion i september 2013.

Stærk opbakning fra de lokale er nødvendig

Men der er tale om ganske komplicerede og rodede ejerforhold, og det betyder, at meget skal falde på plads, for at det kan falde ud til grundejernes og den lokale befolknings fordel. I øvrigt en tvangsauktion som kun kom på plads, fordi der ekstraordinært blev rejst de nødvendige et par hundrede tusinder kroner for overhovedet at afholde en tvangsauktion. Et bevis på, at panthaverne forlængst har afskrevet deres tilgodehavender i hotellet fuldt ud, og måske ikke engang orker at møde op til tvangsauktionen.

To helt basale forhold er afgørende for succes. Nemlig at der med tvangsauktionen skabes et gældfrit hotel, samt at der efterfølgende er en stærk opbakning fra de lokale. Lykkes det, skal der renses ud, etableres et hotel- aktieselskab, hvor de enkelte investorer, både de nye investorer og ejerne af resterende hotellejligheder, får aktier. Altså en mere enkel og gennemskuelige opbygning.

Tvangsauktionen i september vedrører selskabet Vesterhavshotellet Vedersø Klit ApS ved direktør Ivan Christensen, Viborg. Han håbede i sin tid på den store gevinst og opkøbte derfor 49 af de 86 hotellejligheder. De fleste er udlejningslejligheder, men noget af ejerskabet handler også om driften af hotellet.

Hotellet står helt tomt

Roderiet betyder, at ejerne af de resterende lejligheder ikke kan leje deres lejligheder ud. Og derfor er der p.t. helt lukket og slukket på hotellet. Blandt de andre lejlighedsejere er LB International ApS ved Leif Birkehøj, som ejer 13 lejligheder.

For at få hele kabalen til at gå op kræves for det første, at det lokale initiativ kan overtage de 49 lejligheder for en ganske beskeden sum og for det andet, at de resterende lejlighedsejere er med på at modtage aktier i det nye ejerselskab frem for at fastholde den nuværende struktur som ejere af de enkelte lejligheder. Der er en hel del juristeri i dette, men det skulle kunne lade sig gøre, og der skulle ligeledes være pæn opbakning til modellen fra en stor del af de resterende lejlighedsejere.

En af sommerhusejerne, Jørn Astrup Hansen, tidligere bankdirektør i Midtbank og på Færøerne, er blandt initiativtagerne til at genskabe Hotel Vedersø Klit.

Han erkender, at meget skal falde på plads, men han ser sådan set ikke rigtig nogen faldgruber for at gå ind i det nye projekt.

»Det er selvfølgelig helt afgørende at få gjort hotellet gældfrit. Lykkes det, er tanken, at Hotel Vedersø Klit skal genopstå som et egentligt hotel. Det vil være godt for hotellet, og det vil igen kunne blive et aktiv for lokalsamfundet.«

Det lokale initiativ vil kæmpe for, at hotellet ikke igen ender i hænderne på en ejendomsspekulant. Så hellere få det jævnet med jorden, som det udtrykkes.

Lykkes operation genrejsning af Hotel Vedersø Klit, kan det ende med en storslået fødselsdag i 2017, når det gamle hotel runder 90 år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen