Berlingske Business
11:37Comeback til historisk billigt lån

»Man føler, man bliver taget seriøst«

29BUSGaardmosteriet-172014.jpg
Søskendeparret Birgitte og Flemming Villebro Jørgensen ejer Gårdmosteriet på Sydfyn, hvor æbletræerne lige nu beskæres. Foto: Claus Bech

De mindre producenter har brug for kortere kredittider for at udvikle sig og skabe nye produkter. Derfor tager Gårdmosteriet på Sydfyn godt imod Dansk Supermarkeds initiativ.

Fra Gårdmosteriets æbleplantage i det sydøstfynske høster Birgitte Villebro Jørgensen og hendes bror Flemming hvert år 400.000 ton æbler og sælger dem som spiseæbler eller most. Æblerne fra Gårdmosteriet er allerede at finde på hylderne i både Dansk Supermarked og Coop. Men for Birgitte Villebro Jørgensen er nyheden om Dansk Supermarkeds reducerede kredittid alligevel positiv. Hidtil har kredittiden nemlig været noget længere – på 70 dage.

»Det er rigtigt lang tid for en virksomhed som vores, hvor man producerer i de tre måneder, hvor æblerne er på træerne,« siger Birgitte Villebro Jørgensen og forklarer, at mosteriet dermed lægger penge ud for et helt års salg i oktober.

1

Lang kredittid er en udfordring for de små producenter både i forhold til bankerne og i forhold til at investere og udvikle forretningen. Birgitte Villebro Jørgensen mener, at den kortere kredittid vil give de mindre producenter bedre mulighed for at skabe nye produkter, for – som hun siger – det kræver penge at være innovativ.

»Innovation kræver overskud. 70 dage er lang tid at have penge ude, hvor man ikke kan arbejde med dem,« siger Birgitte Villebro Jørgensen.

Dansk Supermarked har nedsat kredit­tiden til 15 dage hos de leverandører, som har en omsætning på en million kroner eller mindre hos dagligvarekoncernen. Forhandlingerne mellem de store dagligvarekoncerner og leverandørerne foregår en gang om året, og dagligvareforhandlere er ofte blevet kritiseret for at være hårde forhandlere. Aftalerne indgås ud fra den enkelte leverandørs forhold, men generelt har leverandørerne lange kredittider.

Kunderne er hos de store detailhandlere

»Der er noget psykologisk i, at man får belønning for sit arbejde. Det der med, at du ser resultatet forholdsmæssigt tidligt, det betyder noget,« siger Birgitte Villebro Jørgensen og tilføjer:

»Man føler, man bliver taget seriøst.«

bank

Gårdmosteriet og Birgitte Villebro Jørgensen har en noget kortere kredittid hos Coop, end virksomheden hidtil har haft hos Dansk Supermarked.

Men Coop har givet de små producenter mulighed for at ansøge om kortere kredittid på ned til 15 dage, som svarer til Dansk Supermarkeds nye frist.

»De store ved godt, vi mindre producenter gerne vil ind dér, for det er jo dér, kunderne er. Man skal være der,« siger Birgitte Villebro Jørgensen, som i øvrigt godt kan mærke, at kunderne i stigende grad efterspørger lokale varer.

»Vi oplever, at vores varer hurtigt bliver rykket ned fra hylderne, og det er jo også i købmændenes interesse,« siger hun.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen