Berlingske Business

Magasin sløjfer salg af tobak fuldstændigt

sds
Magasin du Nord på Kongens Nytorv. Fremover vil der ikke være tobak på hylderne. Initiativet roses. Foto:

Kræftens Bekæmpelse roser stormagasinet Magasin for at tage et opgør med salget af tobak.

Fra på fredag er der ikke længere tobak at finde i kælderen hos Stormagasinet Magasin på Kongens Nytorv i København.

Det historiske varehus har taget et opgør med salget af tobak og vil i stedet fokusere på sundere produkter, lyder det i en pressemeddelelse.

»Hos Magasin ønsker vi både at understøtte samfundstendensen om en sundere livsstil og at få en endnu skarpere sundhedsprofil selv,« lyder det fra Magasins marketingdirektør, Lise B. Thomsen.

16BUSNiels-Frederiksen-17#2.jpg

Udmeldingen kommer kun en uge efter offentliggørelsen af nye tal fra Sundhedsstyrelsen, der viser, at andelen af unge mellem 16 og 24 år, der ryger dagligt, er steget med 12,5 procent for drenge og 11 procent for piger siden en lignende måling i 2013.

Derfor roser Kræftens Bekæmpelse også stormagasinet for opgøret med tobakken.

»Jeg håber meget, at det her måske kunne blive en trend, og at der vil være flere supermarkeder, der følger efter.«

»I virkeligheden så synes vi, at tobak er et så farligt produkt, at det ikke hører til i en dagligvarebutik,« siger projektchef for tobaksforebyggelse hos Kræftens Bekæmpelse, Niels Them Kjær.

Forskere: Rygningens dage er talte

Han mener, at færre børn og unge vil begynde at ryge, hvis tobakken ikke er synlig ved disken i butikkerne.

Samme holdning er blandt andet den danske supermarkedskæde Coop af.

Og her har man givet udtryk for, at der burde udstikkes retningslinjer, så alle butikker på én gang fjerner de udstillede tobaksvarer og stiller dem ned under disken.

Sker det ikke, håber man i Kræftens Bekæmpelse dog på, at butikkerne gør det på eget initiativ.

»Vi har set det i eksempelvis Belgien og Holland, hvor der er en lang række butikker, der har stoppet salget af tobak, fordi de ikke mener, det hører sammen med det sortiment, de ellers har.«

»Det er især butikker, der gerne vil markedsføres på at være sunde og have sunde varer,« siger Niels Them Kjær.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen