Berlingske Business

Magasin leverer rekordregnskab - igen

magasin
Foto:

Stormagasinkæden Magasin har for femte år i træk præsenteret fremgang over hele linjen, viser deres netop offentliggjorde årsregnskab. Forklaringen skal findes i bedre shoppeoplevelser.

Et smut i Magasin du Nord skal ikke bare være en almindelig shoppetur. Det skal være en oplevelse. Det er i hvert fald Magasins målsætning, og måske er det opskriften på fremgang.

De sidste fem år har Magasin præsenteret rekordregnskab, og i år er ingen undtagelse.

Væksten i Magasins omsætning er steget med 8 pct., mod 7,7 pct. året før, til 2,764 mia. kr. og resultatet af den ordinære drift (EBIT) steg til 145 mio.kr. fra 119 millioner året før, svarende til en fremgang på 23 pct.

Magasin

Magasin økonomidirektør, Peter Fabricius, forklarer, at virksomheden arbejder med, hvordan den moderne forbruger shopper. Ifølge ham » kigger hun på internettet, shopper en smule dér, men køber det meste i den fysiske butik.« Derfor skal turen i Magasin være god.

»Vi prøver ikke kun at sælge, vi vil skabe ekstra værdi for kunderne. Magasin skal være et sted, hvor det er rart at tilbringe en dag,« siger Peter Fabricius.

Magasin

Med metroen som nabo og beliggenheden midt i det københavnske kundepunkt, er der meget, som taler for Magasins gode takter. I hvert fald for Kongens Nytorv-butikken. Alligevel skal man ikke mange år tilbage, før historien om Magasin var en anden. Efter en turbulent tid med islandske ejere, blev Magasin i 2009 overtaget af Debenhams, Storbritanniens næststørste kæde af stormagasiner.

Peter

De seneste års regnskaber tyder på, at den nye ejerstruktur har fået hånd om Magasin. Peter Fabricius forklarer, at Magasin i særdeleshed satser på den yngre målgruppe, men det er blot ét af de parametre, som adskiller dem fra konkurrenten Illum.

»Illum ligger prismæssigt højere end Magasin. De satser på luksusmærker. Det gør vi ikke i samme grad,« fortæller Peter Fabricius.

pix-magasin

Han forklarer desuden, at Magasin har ansat flere medarbejdere for at styrke fokusset på service. »Magasin skal være et sted med flere events, der kan inspirere og vejlede.« I forhold til næste års regnskab er Peter Fabricius fortrøstningsfuld.

»Vi investerer mere, så kunderne får bedre butiksoplevelser. Samtidig sætter vi flere penge af til events. Så vi håber, at vi kan holde vækstniveauet.«

pix-magasin

For nyligt endte Magasins kundeklub på sidste pladsen i en ny undersøgelse, foretaget af CBS-forskere. Men det tager Peter Fabricius ikke så tungt.

»Der er stor forskel med formålet på de forskellige kundeklubber. Vores kundeklub skal invitere medlemmerne til før-udsalg og specielle arrangementer, og vi kan mærke, at de bruger flere penge.«

I fremtiden vil Magasins kundeklub blive mere digitaliserede, og nye systemer skal give viden og information om kundeklubben, siger Peter Fabricius.

Stine Larsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen