Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Magasin du Nord leverer nyt rekordoverskud

magasin du nord
Magasin du Nord på Kongens Nytorv. Foto:

Strøgets to stormagasiner - Illum og Magasin - er gået i hver deres retning for at overleve en presset dansk detailhandel. Igen i år kan Magasin du Nord præsentere et rekordregnskab.

Lyden af boremaskiner kæmper mod Joe & Juices technotoner om, hvem der kan rumsterer højest i kundernes øregange. Magasin du Nord på Kgs. Nytorv er i gang med en større ombygning af underetagen, hvor makeup-afdelingen slår sine folder. Magasin har torsdag fremlagt årsregnskab på den engelske børs, og det byder igen på en vækst i omsætningen til 2,9 milliarder kr. fra 2,8 milliarder sidste år. Det er en smilende økonomidirektør, Berlingske Business møder ugen før, årsregnskabet bliver præsenteret.

Mens Magasins omsætning nærmer sig de tre mia. kr., er bundlinjen også for opadgående. Stormagasinet, der i mange år kørte med dundrende underskud, har i år tjent 143 mio. kr., hvilket er en fremgang fra 134 mio. kroner sidste år.

»Regnskabet illustrerer rigtig fint vores forretningsmodel. Selvfølgelig vil vi gerne tjene penge, men det handler også om at investere og gøre det bedre for vores kunder,« siger Magasins økonomidirektør, Peter Fabricius.

Artiklen fortsætter under billedet
Økonomidirektør i Magasin, Peter Fabricius. Foto : Ida Marie Odgaard

magasin


I årets regnskab kan det også læses, at aktionærer har fået en belønning. Sidste år var Magasins egenkapital på 665 mio. kr., og med dette års overskud ville egenkapitalen have rundet de 800 mio. kr. Men i år har Magasin udbetalt udbytte på 400 mio. kr. til ejeren -.den britiske stormagasinkæde Debenhams. Så nu er egenkapitalen tilbage på 408 mio. kr.

Debenhams købte Magasin i november 2009 for 101 mio. kr.

»I en årrække har vores ejere været søde at sige, I skal beholde pengene, så I har rigeligt at investere med. Nu er det rigeligt blevet til meget rigeligt, og ejerne synes, at Danmark skal være med til at udlodde dividende og dermed betale noget tilbage til aktionærerne,« siger han.

Strøgets to stormagasiner kører hver deres vej


Den hede kamp om den samme kundes gunst er ovre for Strøgets to ældre stormagasiner. Hver deres retning er Magasin og Illum løbet – efter Illum blev købt af den italienske kæde la Rinascente i 2013. Eksklusive, internationale brands er kastet ud på Illums etager. Og for nyligt fortalte adm. direktør i Illum, Jeanette Aaen, til Berlingske Business, at Illum skal i gang med en større omrokering bl.a. med en 650 kvadratmeter eksklusiv ur- og smykkeafdeling og en beauty- og parfumeafdeling, der ligeledes skal ramme den eksklusive ende. Hvor Magasin i dag kan præsentere et årsresultat på 143 mio. kroner, viste Illum årsregnskab i 2015 et underskud på 67,9 mio. kroner.

Illum


Det interessante bliver, om Danmark er stort nok til at have så meget fokus på det luksuriøse, forklarer detailekspert Dorte Wimmer:

»Vi har ikke set så meget endnu fra Illums side andet, end det er flot. Men det bliver spændende at se, hvor meget de kan generere omsætningen med den strategi. Der skal nogle krydstogtturister til«.

Danskerne er stadig tilbageholdende med at hive varer ned fra hylderne, i stedet hersker der et lavt økonomisk forbrug i detailhandlen, siger Magasins økonomidirektør Peter Fabricius. Men alligevel har Magasin formået at vende et underskud og afskaffe de dage, hvor ordet konkurs var tæt på at ramme læberne, da de islandske ejere figurerede. Hos Magasin kan man se effekten af deres strategi, siger Dorte Wimmer.

butikker


Dorte Wimmer forklarer, at Magasins fokus på kunden og den gode kundeservice, bl.a. at det altid er nemt at bytte, medvirker til, at de får kapret nogle markedsandele i detailhandlen.

»Magasin har lagt sig i et prisniveau under Illum. Derudover har de også tilpasset sortimentet i hvert stormagasin. Det er en af vejene til succes, fordi en kunde i Lyngby er ikke den samme kunde, som kommer på Kgs. Nytorv,« siger hun.

Men selv om effekten af Illums forvandling ikke kan ses tydeligt endnu, har det lykkedes dem at gøre sig attraktive for de internationale brands. De har fået lejet deres kvadratmeter ud. Men hvor stor puljen er for dem, som vil købe de eksklusive varer, bliver spændende at se, forklarer Dorte Wimmer.

22BBMPandora-rundbarberet-a.jpg


»Kigger jeg på tværs af den danske detailhandel, klarer kategorien med lavpriskoncepter sig rigtig godt. Det gør specialiserede butikker med stort fokus på kundeservice og mindre på at have den laveste pris som Humac og Hifi-klubben også. Dem, der har det svært, er midten. Her tilhører Magasin og Illum den sidste kategori. Men spørgsmålet er, hvor mange kunder der ligger i den helt høje ende rent prismæssigt, som er Illums kundegruppe. Det skal det næste stykke tid vise«.

Trommehvirvel for de tre mia. næste år


Om Magasin næste år kan fremvise et årsregnskab, der brillerer med de gyldne tre milliarder -  med et par cifre efter kommaet - vil tiden vise. Det er i hvert fald velkomment, siger Peter Fabricius med et smil – selv om han ikke vil love noget.

»Vores grundlæggende udfordring er, at der ikke er nogen stor vækst i dansk detailhandel. Det har der heller ikke været de foregående perioder. Det er svært at skabe vækst i omsætningen, men vi er kommet langt,«

»Vores nøgletal er fine og sunde, selv om der skulle være en lille recession, kan vi sagtens fortsætte vores forretningsplan,« afslutter Magasins økonomidirektør.

19,5 mio. kunder besøgte sidste år de seks Magasin-stormagasiner på Kgs. Nytorv, Field’s, Rødovre, Lyngby, Odense og Aarhus. 70 pct. af kunderne besøger Magasin én gang om måneden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen