Berlingske Business

Mågens redningsmand

06BUSMCDONALDS-chef-Steve.jpg
Steve Easterbrook har proklameret, at McDonald’s skal åbne 1.000 nye restauranter om året. Kæden har allerede 36.000 restauranter på verdensplan. Foto: Toby Melville

McDonald’s går gennem en af de sværeste perioder i kædens historie. Steve Easterbrook har fået ansvaret for at føre kæden ud af krisen.

Med et par pund på lommen tog 11-årige Steve Easterbrook undergrundsbanen gennem det vestlige London anno 1978 for at komme til den nærmeste McDonald’s. Han husker stadig den barnlige begejstring over at stå med egne milkshakes og pommes friter i hænderne, har han fortalt til flere medier.

Dengang havde Steve Easterbrook næppe forventet, at han 37 år senere ville stå med ansvaret for at føre fastfood-kæden ud af én af sine værste kriser nogensinde.

I de seneste årtier har den gyldne måge med succes spredt sit vingefang ud over nye markeder verden over, men nu begynder kunderne at vende McDonald’s ryggen. Sidste år faldt kædens indtjening for første gang i 12 år – en 15 procent nedgang gjorde 2014 til et af de værste år i McDonald’s 60 år lange historie.

billede mcdonalds

Det kostede den tidligere direktør Don Thompson jobbet, og ind kom briten Steve Easterbrook. De første par måneder har Easterbrook brugt på at forberede sit foreløbige svendestykke, som han præsenterede i mandags: en 23 minutter lang video, hvor han grundigt forklarer sin plan for, hvordan McDonald’s skal sætte sig sikkert på verdens fastfood-trone.

Et af værktøjerne er, at McDonalds skal fortsætte med at ekspandere. Hvert år skal kæden åbne 1.000 nye fast food-restauranter. Samtidig fik videoen McDonald’s medarbejdere verden over til at frygte for deres arbejde, da Easterbrook meddelte, at kæden skal spare to milliarder kroner om året.

Uddannet på burger-universitet

Den 47-årige Easterbrook har været i McDonald’s siden 1993 og er uddannet på det såkaldte »Hamburger University« – McDonald’s akademi ved hovedkontoret i Chicago.

I 2006 blev han chef for McDonald’s i Storbritannien, fire år senere europæisk chef, inden han i januar fik ansvaret for kædens 36.000 restauranter verden over.

Selv om han nærmest har Big Macs i blodet, har han proklameret, at han ikke er bange for at foretage store ændringer i den tradi-tionsrige kæde. Da Easterbrook blev præsenteret som direktør, kaldte han sig en »intern rebel«.

Store ændringer er der brug for, hvis McDonald’s skal løse sin største udfordring: På det vigtige amerikanske marked kvitter forbrugerne den fedtede fastfood og søger mod sundere alternativer.

pix-mcd1

McDonalds vokser kun en tredjedel eller halvt så hurtigt, som de såkaldte fast casual-restauranter såsom burrito-kæden Chipotle, der sælger sundere mad og appellerer til den voksende gruppe af sundhedsbevidste kunder.

Easterbrook har erkendt, at forbrugernes spisevaner nåede at ændre sig, inden McDonald’s nåede at ændre menuen. Hvordan, direktørens nye plan kommer til at ændre den lokale McDonald’s- menu, må vi vente med at se.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen