Berlingske Business

Luksusbutikker har kronede dage i Danmark

NF ARKIV F GADEBILLEDER OG BUTIKSFACADER I KØBENHAVN
Luksusbutikker har kronede dage i Danmark Foto:

Rige turister, der drager til København for at shoppe amok, er gået lidt mere til plastikkortet i 2017. Danskerne holder sig heller ikke tilbage. Det tegner med andre ord til et godt år for luksusmærker i Danmark, skriver Finans.

»For de velhavende danskere har formuerne aldrig været større, så de har penge til luksus. Vi er ovre den periode, hvor de bruger pengene til at nedbringe gæld. Derfor tror jeg godt, vi kan se en fortsat stigning i salget af luksusvarer,« siger Jan Størup Nielsen, seniorøkonom i Nordea.

Stig Andersen, der er administrerende direktør i Klarlund, der sælger luksusure fra butikker i København, har set fremgang i regnskaberne i et stykke tid nu. Urene i Klarlund koster typisk 30.000 kr. og opefter.

»Før var urene noget, man gav til sin kone eller til sig selv, når man var midt 40'erne.Nu er kunderne markant yngre, måske i 20'erne eller 30'erne. De har måske ikke færdiggjort uddannelsen, men bruger deres børneopsparing på et ur. Eller de sparer op gennem studietiden og giver sig selv uret i eksamensgave,« siger han til Finans

24BUSBlack-Friday-falder-i-.jpg

Dertil kommer turisterne, som står for omkring halvdelen af omsætningen i Klarlund og endnu mere i de dyre luksustøjbutikker på Strøget.

En del af mærkerne ejer Group 88, og her havde man i 2016/17 en fremgang i bruttoresultatet på 36 pct. I regnskabet lægger ledelsen ikke skjul på, at det er turisterne, selskabet har meget at takke for.

Generelt ser det ud til, at det fortsat er kineserne, der lægger flest penge i de danske luksusbutikker, bekræfter Global Blue, som refunderer momsen til de ikke-europæiske kunder i lufthavnen. Samlet er antallet af transaktioner faldet en smule, men omvendt er gennemsnitskøbet steget med 8,6 pct., så samlet er salget - målt ud fra tilbagebetalingen af den danske moms - steget med 5 pct., konstaterer Finans.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen