Berlingske Business
17:59Business Live er tilbage i morgen kl 7

Luksus-modehuse giver krisen baghjul

pix-mulberry
Foto:

Detailhandlen er generelt presset af det faldende forbrug, men anderledes godt ser det ud for de globale modehuse, der har tøj i luksusklassen som speciale. Det er især kineserne, der giver en hjælpende hånd.

Det går godt for de gamle, velrenommerede, engelske modehuse Burberry og Mulberry, der producerer luksusbeklædning til den helt dyre ende af prisskalaen.

Uanfægtet af den globale krise viser de seneste regnskaber fra de to modekoncerner, at der ikke er tale om krise i luksussegmentet. Ikke endnu i hvert fald.

Englands største fabrikant af luksusvarer Burberry, der blandet andet er kendt for deres ikoniske trench-coat, oplevede et salg, der opgjort ved udgangen af 2011 overgik analytikernes forventninger. Indtægterne i de sidste tre måneder af 2011 rundede 574 mio. pund, som svarer til lidt over 5,1 milliarder kr. Det er en fremgang på 22 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Rolls-Royce brager afsted

Fremgangen kan især tilskrives salget på de asiatiske markeder, som steg med 36 pct. De europæiske markeder efterspørger i stigende grad varer med de klassiske Burberry-tern og oplevede en fremgang i salget på 20 pct. Men en stor del af den fremgang kan dog tilskrives rejsende, der luksus-shopper i Europa, hvor det især er kineserne, som pynter på det europæiske salg.

"De rejsende luksusforbrugere drev merafkastet på markeder som London, Paris, Hong Kong og Las Vegas," udtaler finansiel direktør i Burberry, Stacey Cartwright, til Bloomberg.

Danske varer sælges dyrt trods krisen

En anden af de kendte engelske luksusproducenter oplever også fremgang i salget. Modehuset Mulberry, der er kendt for de dyre og klassiske tasker, oplevede en fremgang på 35 pct. i salget i de seks uger, der løb frem til d. 14. januar, skriver The Guardian. Her er salget både drevet af indelandsk og undelandsk efterspørgsel, oplyser Mulberry.

At nyrige kinesere er en gevinst for euopæiske luksusproducenter understreges hos det italienske modehus Salvatore Ferragamo. De planlægger at åbne otte nye butikker i Kina inden for de næste tre til fem år, som skal føjes til de 58 butikker, som de allerede har åbnet på det kinesiske marked.

Kinesere vil have lækkert tøj

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen