Berlingske Business
17:42

Louis Poulsen vokser på danske hænder

Poulsen
På bare ét år har Christian Engsted som adm. direktør bragt lyset tilbage hos Louis Poulsen. Bl.a. steg driftsresultatet 43 pct. Men der er stadig plads til forbedring på næsten alle markeder.

Efter syv år med italiensk ejerskab har den danske lampeproducent Louis Poulsen nu været på danske hænder godt et år, og det har pyntet på tallene i regnskabsbøgerne. Adm. direktør Christian Engsted har med kapitalfonden Polaris i ryggen skabt vækst på både omsætning og indtjening.

Det danske lampe-ikon Louis Poulsen er på ret kurs efter år med stilstand og tilbagegang under italiensk ejerskab. For godt to år siden købte den danske kapitalfond Polaris Louis Poulsen af den italienske lampevirksomhed Targetti Sankey, og med investeringer særligt i produktudvikling er Louis Poulsen tilbage på sporet med fremgang både på omsætningen og indtjeningen.

I lidt over et år har manden i spidsen for forretningen heddet Christian Engsted, og selv om han erkender, at han overtog roret i en virksomhed med åbenlys plads til forbedringer, er han tilfreds med udviklingen det seneste år.

»Resultatet er tilfredsstillende. Men jeg plejer at sige, at det jo kan være held. Lad os se, om vi kan gøre det igen et par år i træk, så kan det være, vi er dygtige,« siger Christian Engsted, som kom til Louis Poulsen i forbindelse med Polaris’ overtagelse af virksom­heden.

Plus 43 procent på driften

Tallene, som Christian Engsted er tilfreds med, er en omsætning på 716 millioner kroner, hvilket svarer til en vækst på 10 procent, og et driftsresultat (ebitda) på 89 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 43 procent. Fremgangen i 2015 var drevet af en positiv udvikling på de skandinaviske markeder og nye samarbejder med designere, men Christian Engsted fremhæver særligt investeringer i produktudvikling og personalet som afgørende faktorer for den positive fremgang. For mens Louis Poulsen under Targetti Sankey var svækket af den italienske ejers manglende investeringsiver i den danske forretning, satser Polaris på at sætte skub i Louis Poulsen med massive investeringer, særligt i produktudvikling.

»Historisk har vi lanceret mellem to og tre produkter om året. Nu har vi sat tempoet op, så vi udvikler og lancerer 12 nye lamper om året. Vores omsætning vil stige yderligere, fordi vi kommer til at producere mange flere nye produkter, som også er velegnede til andre markeder, både geografisk og vertikalt.«

18BUSchristian-engsted.jpg

Louis Poulsens lamper bliver produceret i Vejen i Jylland, og selv om mange produktionsvirksomheder for længst har flyttet produktionen til lande med billigere arbejdskraft, vil man ikke se Louis Poulsen gå samme vej, slår den administrerende direktør fast.

»Jeg tror på, at vi godt kan have produktion i Danmark. Danskere er dyrere at have gående, men det er de kun, når de ikke laver noget. Når danske produktionsmedarbejdere laver noget, er de ganske effektive,« siger Christian Engsted og tilføjer, at det handler om at effektivisere.

»Vi kan sikkert i vores produktion stadig øge produktiviteten med et stort tocifret tal. Da jeg tog over, tog det 22 minutter at samle en lampe, og jeg vil tro, vi kan få det ned på 11 minutter.«

Projekter på vej

Hvis produktiviteten skal skrues op på Louis Poulsens fabrik i Vejen, vil det imidlertid koste. Lige nu har Christian Engsted to projekter på vej i produktionsdelen, som sammenlagt udgør investeringer på op mod 80 millioner kroner. Men produktion er ikke det eneste område, Christian Engsted har fokus på for at nå den milliardomsætning, han jager. Louis Poulsen har traditionelt henvendt sig dels til private forbrugere, dels til et professionelt marked af bl.a. skoler og hospitaler. Men i fremtiden skal designlamperne også ud i detailhandlen, hvor håbet er, at de skal pryde bl.a. butikker, cafeer og hoteller.

»Mange af de her kæder har en pæn vækst, og hvis jeg kan koble mig på deres vækst, får jeg automatisk vækst. Derfor udvikler vi nogle af vores lamper specifikt til det segment, så de kan bruges som byggeklodser til indretning af butikker,« siger Christian Engsted og nævner Pandora og Bang & Olufsen som eksemper på butikskæder, hvor han gerne ser Louis Poulsens tilstedeværelse. Ifølge topchefen er der allerede forhandlinger i gang med et par store kæder, men han vil ikke komme ind på hvilke.

Plads til forbedring

Ser man på de markeder, hvor Louis Poulsen er til stede, er der umiddelbart også en hel del at komme efter for Louis Poulsen. Omsætningen i Tyskland har i gode tider ligget på omkring 200 millioner kroner, men i dag sælger Louis Poulsen lamper på det tyske marked for beskedne 50 mio. kr. Her går Christian Engsted efter en fordobling, mens Asien har potentiale til at blive tre gange så stort et marked, som det er i dag, hvor kun Japan kører tilfredsstillende. Også på det amerikanske marked forventer Christian Engsted en fremgang på minimum 30 procent. Der er med andre ord ikke planer om at gå ind på nye markeder, men det er i høj grad et mål at forbedre præstationen på de eksisterende.

pix-Interior Addict

»Vi skal ikke ud på alle mulige eksotiske markeder, vi har rigeligt potentiale i USA og de andre markeder, vi er på. Hvorfor gøre det sværere for os selv ved at etablere os på nye markeder frem for at vokse på de markeder, hvor vi allerede er,« spørger Christian ­Engsted retorisk.

Han erkender, at kendskabsgraden til Louis Poulsens lamper på de eksisterende markeder er for dårlig, blandt andet fordi der har været fokuseret for lidt på kommunikation og markedsføring på digitale platforme. Både i London, Los Angeles og i Oslo har Louis Poulsen åbnet nye showrooms for at vise, at den danske virksomhed er til stede.

Krav om fornyelse

Christian Engsted skiftede stort set hele ledelsen ud, da han startede i Louis Poulsen, og hvor han vil hen med den 140 år gamle virksomhed, er han ikke i tvivl om. Han vil forny Louis Poulsen og ikke mindst gøre det til en virksomhed, hvor medarbejderne synes, det er sjovt at arbejde. Med en kapitalfond som ejer skal han skabe en virksomhed, der er værd at sælge efter cirka syv år, som er den typiske periode, en kapitalfond ejer et selskab. Og Christian Engsted lyder oprigtigt motiveret for at puste nyt liv i det danske klenodie.

»Jeg overtog en ældre dame med blåt hår. Jeg vil gerne efterlade en smart, midaldrende moderne kvinde, som spæner derudad,« siger direktøren.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen