Berlingske Business

Lidl bekæmper fordomme med satsning på bæredygtighed

22BUSFinn-Tang.jpg
Den nybyggede, grønne Lidl i Valby har både en fodboldbane og strømproducerende solceller på taget, fortæller direktør Finn Tang. Foto: Liselotte Sabroe

Torsdag åbner Lidl en dagligvarebutik, som er grøn fra top til tå. Selv parkeringspladsen har bæredygtige gener. Men det er også nødvendigt for at gøre op med danskernes fordomme, siger ekspert.

Murstenene er fra den gamle flystation i Værløse. En fodboldbane fylder butikkens tag til gavn for nabobørnehavens børn. Torsdag åbner Danmarks grønneste dagligvarebutik på Sjælør Boulevard i Valby. Lidl står der på facaden. Byggeriet begyndte 4. maj sidste år, hvor man væltede en 54 meter høj skorsten, som tidligere var en del af den gamle varmecentral. Nu står der en 1.000 kvadratmeter stor forretning i stedet.

»Selv om vi stadig er den lille udfordrer på markedet i Danmark, er vi på vej fremad, og i europæisk sammenhæng er vi stadig en stor aktør. En stor aktør giver også et vist samfundsansvar, og det er det, vi gerne vil prøve at komme videre med nu,« siger direktør i Lidl, Finn Tang.

22BUSlidl-valby.jpg

De grønne gener stammer fra centrallageret i Køge, som åbnede sidste år og fylder godt 40.000 kvadratmeter. Centrallageret er et klimavenligt byggeprojekt, hvor »de har fokuseret på energirigtige løsninger igennem hele processen«, som Lidl dengang skrev i en pressemeddelelse, og det fører de nu videre. Den nye forretning er et pilotprojekt, hvor de vil teste nye, klimavenlige tiltag.

300 kvadratmeter af butikkens tag er belagt med grønne planter, som skal absorbere regnvandet og optage CO2. De har egen gaslastbil, som udelukkende kører på naturgas, som vil levere butikkens varer samt 285 kvadratmeter strømproducerende solceller på taget. Den nye Lidl-butik har, som det eneste retailbyggeri i Europa, fået et LEED-certifikat. Et byggericertificeringsprogram, som har til formål at fremme grønt byggeri på tværs af kloden.

Finn Tang »vil ikke sige, at der er gået sport i det«, men mådehold synes ikke at være tilfældet. Derfor er det også noget, der i sidste ende vil smitte af på de nuværende butikker.

»I takt med at de måske bliver renoveret og moderniseret, er der også en del, der kan implementeres i andre butikker,« siger Finn Tang og fortsætter: »Det er noget, vi begynder at fokusere endnu mere på. Lageret var det første synlige skridt, der er også varer, som vi vil have øget fokus på og blive bedre til at fortælle historien om.«

Pix-Burkal

Ifølge Flemming Birch fra Birch & Birch og ekspert i detailhandel og forbrugertendenser, handler det om, at Lidl vil gøre op med sin største trussel.

»De er nødt til at gøre op med de fordomme, som danskerne har om dem. Hvis du spørger danskerne, hvad Lidl er for en kæde, harmonerer de fleste svar ikke med, hvad man fair kan sige om dem, og det harmonerer slet ikke med Lidls selvopfattelse,« siger han og fortsætter:

»Så de har brug for at ændre på danskernes fordomme om dem som tyskere i samme båd som Aldi. Der er mange danske forbrugere, der i samme sætning siger Lidl og Aldi. Det er et problem for dem, for de er noget andet end Aldi. Det her tiltag er noget, vi ikke kender Aldi for, og det er vigtigt for Lidl.«

Han påpeger desuden, at der ikke er nogen danskere, der tilvælger en kæde ud fra, at de lige har åbnet en bæredygtig butik. Men det underbygger historien, som Lidl vil have frem: At Lidl er mere end bare lave priser og »nogle store, onde tyskere«.

pix-Succes med Løgismose hos Netto

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen