Berlingske Business

Lettet B&O-chef: Nu overlever vi

Olufsen
Foto:

Tue Mantoni stod på afgrundens rand, men tror nu på en fremtid for selvstændigt Bang & Olufsen.

Det lysner for Bang & Olufsen. Et stort frasalg af den danske designkoncerns bilforretning betyder, at de truende skyer over virksomheden langsomt trækker væk. Salget, der i første omgang indbringer mere end én mia. kroner, skaber ro i Bang & Olufsen, hvor der ellers har været sået tvivl om mulighederne for at overleve som selvstændigt selskab.

Sådan lyder det nu fra B&O-topchfen.

»Man skal altid passe på med at sige, at det værste er ovre. Men der er ingen tvivl om, at den her kapitalindsprøjtning vil give os noget stabilitet og noget sikkerhed. Det er med til at sikre, at vores forhandlere ved, at der også i fremtiden eksisterer et Bang & Olufsen,« siger Tue Mantoni.

01BUSTue-Mantoni.jpg

B&O har haft underskud i tre af de seneste fire år. Selskabet har haft store vanskeligheder med at finde sin plads i et forbrugerelektronikmarked under hastig forandring. I december sagde bestyrelsesformand Ole Andersen, at det falmede danske ikon ikke længere havde en størrelse, der gjorde B&O i stand til at klare sig mod store globale konkurrenter. Han igangsatte en strategisk proces, hvor alle muligheder var åbne.

Det har nu ført til, at forretningsområdet Automotive bliver solgt til den amerikanske lydproducent Harman International Industries.

01BUSB--O-4-5.jpg

I første omgang modtager B&O over én mia. kroner og vil i de næste 20 år få et årligt beløb afhængigt af salget. Aftalen om frasalget fik tirsdag investorerne til at sende aktien op med 28 procent til kurs 64.

»Det her er konklusionen på vores strategiske review, som vi indledte før jul. Den overordnede konklusion er et fokus på vores consumer-forretning,« siger Tue Mantoni.

Den største danske investor, pensionskassen ATP, har 10,7 pct. af aktierne i B&O. Her er der glæde over den amerikanske aftale, som aktiechef Claus Wiinblad vurderer kan sikre B&Os selvstændighed.

Olufsen

»Det er et meget vigtigt skridt på vejen, men nu skal ledelsen så vise, at man kan udnytte det til rent faktisk også at skabe mere vækst og lønsomhed i den resterende del af forretningen,« siger Wiinblad.

B&O planlægger også at sælge den mindre lydteknologiske afdeling Icepower. Fremover vil B&O således kun satse på det traditionelle luksusmærke Bang & Olufsen med TV og lydsystemer samt det billigere B&O Play.

Under de strategiske overvejelser har blandt andet investeringsbankerne Carnegie og Nordea været involveret. Og der har været stor interesse for bildelen.

Olufsen

»Det er klart, at når man 22. december melder ud, at man har strategiske overvejelser, så bliver man kontaktet af forskellige selskaber og folk, som vil give gode råd. Nu er vi gået gennem en grundig proces. Vi har analyseret vores forretning, kigget på hvor vi er stærkest, og hvor vi har udfordringer,« siger Mantoni om processen, som nu er afsluttet.

Frasolgte Automotive sælger blandt andet lydsystemer til bilmærkerne Audi, Aston Martin, BMW og Mercedes-AMG.

Bang og olufsen

Bang og olufsen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen