Berlingske Business

Lette fødevareindkøb vinder frem

BT
Køretur med nemlig.com. Fragt af dagligvarer købt på nettet. Hvordan ser det ud, når nemlig.com bringer varer ud? Chaufføren hedder Henning Nielsen Bilen læsses om morgenen Foto:

Hvor som helst, når som helst. Nicheaktører som Nemlig.com og 7-Eleven vinder indpas på dagligvaremarkedet. På hver sin måde tilbyder de kunderne bekvemme indkøb.

Det er nemt, at nogen bringer dine dagligvarer til døren. Det er nemt, at du til midnat kan gå ned på hjørnet og købe den pakke hamburgerryg, du glemte i supermarkedet.

Og nicheaktører på dagligvaremarkedet, der gør det nemt for forbrugerne, er i fremgang. Convenience-kæden 7-Eleven har øget sin omsætning med ti procent i forhold til året før, og netbaserede Osuma og Nemlig.com, som leverer dagligvarer til døren, er i kraftig vækst.

Nemhed er svaret fra internetsupermarkederne, når det store, rungende hvorfor melder sig hos forbrugerne. Bekvemmelighed er den fordel, nethandlen har frem for de fysiske butikker, hvad enten der købes musik, rejser, smør eller ost.

Derfor er det naturligt nok også det, de netbaserede dagligvareforhandlere hænger deres hat på, at der skal skubbe udviklingen i gang hos forbrugerne, som indtil videre har været mildest talt tilbageholdende med at købe lige præcis dagligvarer online.

28BUSAnnette-Hartvig-Larsen.jpg

Men udviklingen kan være på vej inden for overskuelig fremtid, hvis man skal tro en rundspørge til Berlingskes Mediapanel. Her svarer 15 procent, at de i større eller mindre grad handler i netsupermarkeder, mens hele 49 procent tilkendegiver, at de forventer at benytte sig af dem inden for tre år. Og det stemmer helt overens med en analyse, som Mogens Bjerre, lektor på CBS og ekspert i detailhandel, er ved at foretage.

»Der er relativt mange, der har prøvet det, og endnu flere er villige til det. Det er ligesom om, at den barriere, man har haft, er for nedadgående,« siger han og fremhæver også nemheden som en af nethandlens afgørende styrker.

Nemlig.com

Endnu mere optimistisk er naturligt nok Stefan Plenge, stifter og administrerende direktør i nemlig.com. Han tror på, at dagligvarer om nogle få år vil være det, danskerne køber allermest af på nettet. At det første, man tænker på, når man mangler en liter mælk, vil være sin virtuelle indkøbskurv.

»Jeg tror ikke, det ligger særlig langt ude i fremtiden, og det er den evolution, vi vil gøre alt for at understøtte,« siger han.

Stefan Plenge fremhæver nemlig.coms discountsatsning som en nedbrydning af den prisbarriere, folk hidtil har haft.

»I dag gider næsten ingen betale for meget for basisvarer. Mælk skal ikke koste 50 øre mere, uanset hvor bekvemmeligt det er. Til gengæld, hvis prisen er i orden, vil du sindssygt gerne have det nemmere, og det er det, der nu bliver en trussel mod den fysiske dagligvarehandel,« siger han.

Bruno Christensen, ekspert i detailhandel og direktør i Detailhandels Promotion, mener dog ikke, netsupermarkederne har grund til at være helt så optimistiske.

»Jeg tror, at nemheden betyder noget for en bestemt gruppe mennesker, men vi har så fintmasket et butiksnet og en kultur for at løbe ind og ud af butikkerne i stedet for at handle stort ind hver fjortende dag,« siger han.

Nethande_debat_Business

Derfor tror Bruno Christensen, at markedet for dagligvarer på nettet vil vokse tre-fire år endnu og derefter stabilisere sig uden at være blevet afgørende stort.

Både han og Mogens Bjerre påpeger, at internethandel med dagligvarer for alvor vil rykke, hvis de store detailgiganter som Coop og Dansk Supermarked kaster sig ind i kampen, men at de er tilbageholdende, fordi de har et stort net af fysiske butikker, som de ikke vil tage omsætningen væk fra.

Mogens Bjerre tror dog, de store spillere allerede har skitser på bordet for, hvordan man kan gå aktivt ind på nettet. Og Stefan Plenge håber da også, at en af de store drenge vil gå ind på markedet, som allerede tæller SuperBest og Irma.

»Det vil betyde, at udviklingen vil eksplodere fuldstændig,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen