Berlingske Business

Lene E: På tide at afskaffe lukkeloven

Økonomi- og erhvervsminister Lene Espersen (K) vil have lukkeloven afskaffet og erstattet af en helligdagslovgivning, præcist som arbejdsgivere i detailbranchen har foreslået.

Lukkeloven udfases løbende frem til 2012 og erstattes af en helligdagslovgivning, som lader alle butikker holde frit åbent alle søndage, mens butikker med en omsætning på under 25 millioner kan holde åbent på helligdage som grundlovsdag og jule- og nytårsaftensdag.

Det kan meget vel blive fremtiden for den danske detailbranche og de millioner af danske kunder, som benytter butikkerne.

”Det er på tide at afskaffe lukkeloven, som vi kender den, hvis vi skal give de små erhvervsdrivende en mulighed for at overleve, så skal de også have mulighed for at konkurrere med de butikker, som er på nettet,” lyder det nu fra økonomi- og erhvervsminister, Lene Espersen (K), som her til eftermiddag har haft et møde med repræsentanter fra forretninger, der berøres af lukkeloven.

Det gælder blandt andet De Samvirkende Købmænd, Dansk Erhverv og Coop. De har præsenteret Lene Espersen for et kompromis, som de har indgået med hinanden, hvor de små erhvervsdrivendes repræsentanter – som ellers er imod liberalisering af lukkeloven – har fået vredet armen rundt, og nu bakker op om en liberalisering af lukkeloven. Presset af et politisk flertal og de store magtfulde organisationer.

”Vi må se i øjnene, at der er et politisk flertal, som ønsker at afskaffe lukkeloven, og i den situation er det eneste rigtige, hvis man skal sikre sine medlemmers interesser at sikre en fornuftig overgangsordning og sikre, at den lukkelov vi har i dag erstattes af en helligdagslovgivning,” sagde John Wagner formand for De Samvirkende Købmænd.

Se hele udspillet på Økonomi- og erhvervsministeriets hjemmeside: www.oem.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen