Berlingske Business
14:46Kinas præsident nævnte klimaet 89 gange i sin tale

Lektor: Discountkæder skal tænke nyt for at skille sig ud

KIWI butik - 20170406145954512
De danske discountkæder kæmper om at tiltrække kunder med billige varer. Free/Kiwi

Discountkæderne skal tænke ud af boksen for at gøre kundens oplevelse så behagelig som mulig, siger lektor.

Konkurrencen på markedet for discountkæder er massiv, og de kæmper om de samme kunder.

Det er blevet understreget af Coops regnskab onsdag, hvor det fremgår, at Coop har været nødt til at lukke 27 tabsgivende Fakta-butikker.

Én kæde forstår dog at skille sig mere ud end de andre, mener Per Østergaard Jacobsen, der er ekstern lektor på Copenhagen Business School (CBS).

Coops adm. dir. Peter Høgsted fortæller om et rigtig dårligt 2016.

- Dem der vinder lige nu, er Rema 1000. Rema 1000 tager hensyn til de omgivelser, det befinder sig i.

- Rema 1000 har for eksempel set, at det er cirka 44 procent af den danske befolkning, der består af én person i husholdningen. De gør mere ud af at have nogle fornuftige priser, selv om man ikke køber voldsomt stort ind, siger han og sammenligner med Netto:

- I Netto skal du for eksempel købe et helt kilo hakket oksekød for at få det til en fornuftig pris, siger han.

Han peger også på, at Rema 1000 har nogle gode tiltag som for eksempel en app. Den gør det muligt at dele sin indkøbsliste med andre, så de kan handle ind for en.

23BUSPix2-Meny-i-Naerum-094.jpg

Ifølge Per Østergaard Jacobsen mangler der generelt nogen i Danmark, der tør at gøre tingene anderledes.

- I Norge og Sverige har man en service, hvor man sætter varerne i folks biler, så når man skal køre hjem fra arbejde, så er de pakket i bilen.

- Det er sådan noget, der kan være med til at flytte nogle markedsandele, siger han.

For at de danske discountkæder kan se frem til en lysere fremtid, så kræver det, at markedet bliver reguleret.

Billede

- Konkurrencen er jo massiv på den måde, at vi har en markedssituation, hvor vi i Danmark har cirka 25 procent for højt et salgsareal i forhold til det reelle behov, hvis vi sammenligner os med gennemsnittet i EU-lande og deres butiksnet.

- Det gør, at der er rigtig mange, der kæmper for at overleve. På et eller andet tidspunkt får vi reguleret markedet sådan, at antallet af butikker bedre passer til det reelle behov, siger han.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen