Berlingske Business
17:42

Legos vilde vækst går ned i gear

LEGO-RESULTS/
Foto:

Legos salg steg med 10 procent i første halvår til 15,7 milliarder kroner. Dermed er den vilde vækst på næste 20 pct i samme periode sidste år taget af. Det viser Legos halvårsregnskab.

Legetøjsgiganten Lego går ned i kadence i første halve år af 2016 sammenlignet med sidste år. Det viser tal fra koncernens halvårsregnskab, som blev offentliggjort tirsdag morgen.

Mens Lego sidste år viste imponerende vækst på omsætningen, som steg 18 procent, leverede legetøjskoncernen i første halve år af 2016 en omsætningsvækst på 10 procent sammenlignet med samme periode sidste år målt i lokal valuta.

I danske kroner og ører steg omsætningen således med 11 procent til 15,7 milliarder kroner mod 14,1 millioner kroner i samme periode sidste år.

Pix: lego2

Ledelsen fremhæver i regnskabet fremgangen på det europæiske marked, mens det amerikanske marked slet ikke har levet op til de høje forventninger.

»Det er især imponerende, at vi fortsætter vores store vækst i Europa, hvor vi har vores mest modne markeder. Samtidig er vi meget tilfredse med de høje vækstrater vi ser i Asien, hvor vi investerer massivt i kapacitet og kompetencer. I USA må vi erkende, at vi ikke har igangsat de nødvendige initiativer eller ydet den støtte, der har skullet til for at holde det samme høje vækstniveau,« udtaler Legos finansdirektør John Goodwin.

 

Samtidig med at omsætningsvæksten altså ikke helt kører i samme høje tempo som tidligere, falder Legos indtjening. Overskuddet efter skat lød på knap 4 milliarder kroner mod 4,4 milliarder kroner i samme periode året før. Det skyldes ifølge John Goodwin langsigtede investeringer, blandt andet i nye fabrikker og personale. Lego har ansat 3.500 flere medarbejdere i første halve år af 2016 sammenlignet med samme periode sidste år.

»Ud over at øge produktionskapaciteten er målet med ansættelsen af så mange nye medarbejdere at tilføje nye kompetencer, der ruster virksomheden til at kunne reagere på fremtidige forbrugerbehov og trends i markederne. Disse investeringer i menneskelige ressourcer og infrastruktur har naturligvis indflydelse på vores kortsigtede finansielle resultat,« forklarer finansdirektøren.

LEGO

Legos altoverskyggende mission er at få alverdens børn til at lege og lære med virksomhedens legetøj, og med det mål for øje er selskabets administrerende direktør Jørgen Vig Knudstorp tilfreds med fortsat at levere vækst - trods alt.

»Opretholdelse af en tocifret vækst år efter år gennem mere end et årti er et bevis på de uendelige muligheder, som børnene finder i Lego leg, og det er resultatet af den store indsats af flere end 18.000 Legos medarbejdere over hele verden,« udtaler Jørgen Vig Knudstorp.

Lego

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen