Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Legos svære jagt på en langsigtet topchef

08BUSKnudstorp-162939.jpg
Det bliver langt fra en nem opgave at finde den topchef, som skal lede ­Lego ind i fremtiden.

Jørgen Vig Knudstorps første opgave som ny bestyrelsesformand for Lego er at finde en langsigtet topchef – et job, som kræver mange vidt forskellige kvalifikationer.

Det bliver langt fra en nem opgave at finde den topchef, som skal lede ­Lego ind i fremtiden. Han eller hun skal forstå den unikke familieejede danske virksomhed, elske den berømte legoklods, prøve at gennemskue, hvad den ­digitale udvikling vil betyde – og så skal personen forstå den komplekse finansielle struktur i en stor global virksomhed.

Store krav, og der er meget få ledere med så forskelige evner, siger headhuntere til Berlingske.

Indtil videre overtager indisk-britiske Bali Padda posten som øverste chef for Lego efter den succesfulde Jørgen Vig Knudstorp. Knuds­torp sætter sig i formandsstolen, hvor han som den første opgave skal finde den langsigtede topchef for Lego, som han sagde til Berlingske efter skiftet.

Billede

Foran venter der Knudstorp og ejerfamilien Kirk Kristiansen en svær opgave.

»Det skal være en person, som er utrolig ­innovativ, og som kan oversætte det, som sker de næste ti år, til nogle Lego-produkter,« siger Christen Dalum, der er en af landets mest erfarne headhuntere og tidligere var ledende partner for den globale headhuntervirksomhed Heidrick & Struggles.

Jørgen Vig Knudstorp har de seneste 12 år bestredet posten som adm. direktør, og det har han gjort med så stor succes, at familien rykker ham op i en ­mere magtfuld position. Hans afløser, Bali Padda, er 60 år, og han bliver en af de ældste topchefer for en dansk virksomhed.

»Der må gerne også være noget legebarn i den kommende topchef. Han eller hun skal både have struktur, spontanitet, systemer og kreativitet samt være et meget afrundet menneske. Det er sandsynligt, at Lego henter en ind på et lavere niveau og lader vedkommende vokse op indefra. Jeg tror, at det er mindre sandsynligt, at de henter en person udefra til toppen med det samme,« siger Stephen Bruyant-­Langer, ledelsesekspert og stifter af The ­Personal Business Plan.

Billede

Yderligere med til at komplicere jobbet er det familieejerskab, som Kirk Kristiansen-­familien værner om.

»Det er helt afgørende, at den person, som kommer ind, er helt klar over, at ejerskabet ligger et andet sted, og at der er nogle ting, som ikke er op til diskussion. F.eks. kan man ikke diskutere, om virksomheden skal flyttes fra Billund eller andre af de ting, som aldrig kommer til at ske,« siger Bruyant-Langer.

Men alligevel er det ikke, fordi der mangler interesse for jobbet, slår headhuntere fast.

»Lego er i dag et stort globalt mærke, og jobbet vil være meget interessant for mange topledere. Det er fantastisk succeshistorie. Vi har alle en relation til Lego, og mange ser gerne deres børn lege og lære af at bygge med Legoklodserne,« siger Christian Kurt Nielsen, der er adm. direktør for rekrutteringsvirksomhed Mercuri Urval.

Han mener, at det er oplagt at vælge en udlænding, selv om der vil være fordele med en dansk baggrund i den familieejede virksomhed.

slo

Stephen Bruyant-Langer peger på Danfoss-chef Niels B. Christiansen som en af få kvalificerede danskere.

»Jeg har svært ved at se nogen topledere fra andre store danske virksomheder i den rolle, fordi der er meget få, som kan det her. Niels B. Christiansen er en af dem, som man kunne se i den rolle, men jeg kender ham ikke godt nok til at vide, om at han også har den kreative del,« siger Bruyant-Langer.

Hverken Jørgen Vig Knudstorp, Bali Padda eller Thomas Kirk ­Kristiansen, fjerde generation i Lego-­familien, vil sætte en tidshorisont for, hvornår Lego igen får en ny adm. direktør.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen