Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Legos Oscar-scoop var gratis

AWARDS-OSCARS/
Overskrift
Actress Emma Stone (L) compares her Lego Oscar statuette with actress Julianne Moore's genuine Oscar for best leading actress for her role in "Still Alice" at the Governors Ball following the 87th Academy Awards in Hollywood, California February 22, 2015 REUTERS/Mario Anzuoni (UNITED STATES - Tags: ENTERTAINMENT) (OSCARS-PARTIES) Foto:
 

Den danske legetøjsproducent har ingen penge betalt for den værdifulde reklame, den fik ved det amerikanske Oscar-show. Se alle berømthederne med Lego i hænderne herunder.

Det var en gratis omgang, da Lego havnede på alverdens TV-skærme midt under en af USAs største TV-begivenheder, Oscar-showet, natten til mandag.

Lego skulle ikke betale så meget som en krøllet amerikansk dollarseddel for at blive eksponeret i bedste sendetid, mens amerikanske kendisser sang med på Lego-filmens titelsang ”Everything Is Awesome”.

Se alle kendisserne her:

TOPSHOTS-US-OSCARS-SHOW

”Lego blev kontaktet af folkene bag Oscars, og så valgte vi at sige ja til at medvirke. Vi har ikke betalt penge for det som en form for Product Placement. Derimod er det eneste, som vi måske har bidraget lidt med, nogle enkelte rekvisitter eller materialer,” siger Charlotte Simonsen, kommunikationsdirektør i Lego, til Berlingske.

Der har været spekuleret heftigt i, hvor meget Oscar-omtalen og de efterfølgende billeder af Legos vilde Oscar-nat var værd. Tidligere har Berlingske Business beregnet værdien til at være over 60 mio. kroner for Lego, hvis man sætter den 2,5 minutter lange sang i relation til, hvad en reklamepause af samme længde ville koste.

Det er dog tænkeligt, at Lego har fået langt mere ud af det grundet den store begejstring, som sangen vakte.

Mange store brands har de seneste årtier brugt millioner af dollar på at få placeret deres produkter i kameravinklen ved amerikanske tv-begivenheder og film. Men den slags kneb bruger Lego faktisk ikke. I hvert fald ikke, når man skal betale for det.

”Det er ikke en del af Legos strategi at betale for Product Placement. Men du kan godt finde eksempler på, at vi har sagt ja til at levere nogle produkter til en film. Men det har været uden, at vi betaler for det. For Product Placement er ikke en Lego-strategi,” siger Charlotte Simonsen.

Netop Oscar-showet var et af de store samtale-emner på gangene hos Lego i Billund onsdag, hvor koncernen fremlagde sit hidtil bedste regnskab nogensinde.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen