Berlingske Business
07:17Teleselskaber vil tjene penge på data og algoritmer

Legos legetøj bliver mere våbenfyldt og krigerisk

Lego
Pistoler og voldsomme scenarier indgår i stigende grad i Legos produkter til børnene, viser en undersøgelse. Foto:

Pistoler og voldsomme scenarier indgår i stigende grad i Legos produkter til børnene, viser en undersøgelse.

Lego lagde for første gang et våben i sine æsker i 1978. Det var i forbindelse med et slot, hvor figurerne havde sværd, økser og lanser.

Siden er både tilbehør og situationer i Legos legescenarier blevet mere og mere voldelige, konkluderer en undersøgelse, som newzealandske forskere står bag.

Ifølge studiet er den danske legetøjsgigant hoppet med på et "våbenkapløb" i børneværelset mellem legetøjsproducenter i et forsøg på at fastholde børnenes interesse i en digital verden.

Kjeld Kirk Kristiansen

»Legos produkter er ikke længere så uskyldige, som de engang var, siger forskeren Christoph Bartneck, der har stået i spidsen for undersøgelsen.«

»Volden i Lego-produkterne synes at være gået videre end blot at berige legen,« siger han videre.

Det er særligt proportionen af våben og krigslignende scenarier i nye produkter, forskerne har bidt mærke i. I dag er der våben i 30 procent af Legos sæt. Rammerne for legen har ligeledes ændret karakter, hvilket man også kan se af Legos katalog.

»I dag indeholder cirka 40 procent af alle siderne en eller anden form for vold. Særligt scenarier der omfatter skyderi eller truende adfærd er taget til i løbet af årene,« lyder det i undersøgelsen.

aaa

Forskerne har bladret kataloger fra Lego igennem fra 1973 frem til 2015 for at nå frem til konklusionen.

Samtidig slår undersøgelsen dog fast, at Lego blot afspejler en tendens blandt producenter af legetøj og børns præferencer.

»For at fange deres kunders opmærksomhed er legetøjsproducenter blevet fanget i et metaforisk våbenkapløb for at komme ud med nye, spændende produkter,« skriver forskerne.

Lego

Legos talsmand i Australien og New Zealand siger, at virksomheden finder inspiration en række steder - heriblandt byggebranchen, fantasiverdenen og konflikter.

»Ligesom i andre lege er konflikt en naturlig del af et barns udvikling. Vi forsøger altid at bruge humor, når vi kan, for at nedtone graden af konflikt,« siger han som kommentar til undersøgelsen.

SWITZERLAND ARTS AI WEIWEI

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen