Berlingske Business

Legoland-ejer sætter rekord med 66 millioner gæster i parker

The entrance to Legoland Calif
Her der det Legoland i Californien. Reuters/Mario Anzuoni/arkiv

Omsætningen i de nu otte Legoland-forlystelsesparker steg markant i 2017.

Trods dårligt sommervejr i Europa og terrorangreb i Storbritannien kan Merlin Entertainment, der ejer og driver Legoland-parker verden rundt, se tilbage på et år med publikumsrekord og højere indtjening.

Det fremgår af selskabets regnskab for 2017.

Koncernen ejer en stribe forlystelsesparker ud over Legoland. Parkerne havde i alt 66 millioner besøgende. Det er en stigning på 3,5 procent.

»Et år, der startede godt med positivt momentum i næsten alle dele af gruppen, blev i sidste ende defineret af en række af terrorangreb i Storbritannien uden fortilfælde og dårligt til ekstremt vejr i hele sommersæsonen i Europa.«

Det siger topchef i Merlin Entertainment Nick Varney i en kommentar til regnskabet. Han tilføjer, at det altså på trods af disse forhold lykkedes koncernen at vokse i omsætning og overskud og sætte publikumsrekord.

Omsætningen steg 11,6 procent til 1,6 milliarder pund, mens resultat før skat steg seks procent til 209 millioner pund.

Det svarer til i omegnen af 13,5 milliarder kroner i omsætning og knap 1,8 milliarder kroner i resultat før skat.

Det er dog også hjulpet godt på vej af flere nyåbnede parker og hoteller i løbet af året - blandt andet et nyt Legoland i Japan.

De nu i alt otte Legoland-parker omsatte for omkring 5,1 milliarder kroner, hvilket svarer til en stigning på 25 procent.

Ud over Legoland driver Merlin 11 forskellige brands. Det er blandt andet Sea Life, Alton Towers og Madame Tussauds.

Den danske legetøjsgigant Lego solgte Legoland, som dengang talte fire parker, til Merlin Entertainments i 2005. Men Lego gav ikke helt slip på forlystelserne.

Kirk-familien, som ejer Lego, købte nemlig ved samme lejlighed 30 procent af selskabet, der i dag driver temaparkerne med det verdenskendte legetøj.

I alt ejer Merlin Entertainments 124 attraktioner i 25 lande.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen