Berlingske Business

Lego vinder sag ved EU-domstolen

Legomanden får EU-Domstolens ord for at han er unik
Lego-konkurrenten Best Lock taber i forsøg på at udfordre varemærkebeskyttelse fra den danske legetøjsfabrik. Foto:

Lego har i dag vundet en sag ved EU-domstolen, der gør en helt bestemt Legofigurs form til et varemærke.

I 2000 registrerede Lego en meget kendt lille legomand. De ville sikre, at andre firmaer ikke kunne kopiere den kendte legomand. Det mente et konkurrende firma ikke kunne være rigtigt, og de lagde derfor sag an mod Lego. Nu er der kommet en afgørelse i sagen, som afgør, at en legetøjsmand med netop den form er et beskyttet varemærke i EU.

Det var firmaet Best Lock, der i årevis har produceret nogle lignende figurer, som ville have gjort varemærket erklæret ugyldigt. EU's Harmoniseringskontor vurderede dog, at Legos mand er så unik, at den er et beskyttet varemærke. Derfor lagde Best Lock sag ved EU-domstolen med henblik på at ændre Harmoniseringskontorets afgørelser.

Best Locks figurer ligner de små legomænd, men Lego sælger sin klodser til en noget højere pris. Derfor har Lego også været meget utilfredse med, at man til en billigere penge har kunnet købe legetøj, der i Legos øjne lignede klare kopier af det danske legetøj. Best-Lock har hovedkvarter i England, men det bliver nu ulovligt for firmaet at sælge sine små mænd i EUs butikker. Mange af firmaets varer har i forvejen været ulovlige at sælge i Europa på grund af Legos varemærkebeskyttelse.

Lego har tidligere tabt sager om varemærkebeskyttelse. Blandt andet den klassiske rektangulære legoblok har de ikke kunnet få anerkendt som et varemærke. Det blev afgjort ved den tyske patentdomstol i Hamborg i 2004, hvor blandt andre Best-Lock vandt retten til at lave byggeklodser i samme format og udseende.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen