Berlingske Business

Lego vinder retsopgør om forsikringer til 17 mia. kroner

GERMANY-TOY-FAIR-LEGO
Foto:

Legetøjsgiganten Lego har vundet et juridisk slag mod forsikringskæmpen If i landsretten, hvor de to tørnede sammen om retten til at opsige en forsikring.

Lego har vundet en strid med forsikringsselskabet If om forsikringsselskabets ret til at opsige forsikringen af samtlige Legos fabrikker i hele verden. Dækningssummen beløb sig til skader mellem 5 og 17 milliarder kroner.

Årsagen til opsigelsen var, at Lego ifølge If havde opgivet urigtige oplysninger om forsikringsforholdene, fremgår det af en meddelelse fra Østre Landsret.

Employees of Lego Japan set Lego blocks made Yoda, a character o

Under sagen kom det frem, at risikoen ved forsikringen efter Ifs mening havde ændret sig på grund af blandt andet en ny fabrik i Monterrey, udvidelse af fabrikken i Kladno samt en stærk stigning i legos aktiviteter og omsætning og deraf følgende næsten 100 procents udnyttelse af produktionsapparatet.

Men Lego mente ikke, at koncernen havde afgivet urigtige oplysninger til If, og derfor blev sagen anlagt for at få erstatning for de udgifter, opsigelsen og tegning af en ny forsik­ring havde givet Lego.

US-ENTERTAINMENT-DISNEY-D23-PIXAR

If mente modsat, at Lego skulle betale erstatning for de udgifter, forsikringsselskabet havde, fordi Lego ikke anerkendte opsigelsen og dermed tvang If til at tegne forsikring, mens sagen blev afgjort.

Sagen endte i landsretten, fordi den er principiel. Lego fik medhold, og If Skadeforsikring skal betale erstatning til Lego på 5,7 millioner kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen