Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Lego styrker fokus på Kina

18BUSLego-kina.jpg
Lego vil ekspandere massivt i Kina i de nærmeste år. Billedet stammer fra Lego Education Centre i Chaoyang Park i Beijing, som kronprinsparret besøgte i december 2012 i forbindelse med den verdensomspændende Lego-konkurrence »Byg din verden«. Her taler kronprinsesse Mary med nogle af børnene. Arkivfoto: Keld Navntoft

Den danske legetøjsproducent fortsætter med at udvide i Kina. Potentialet er så stort, at landet nu får selvstændig status som et af koncernens fire markeder. Fra årsskiftet får et medlem af Legos topledelse base i Shanghai.

Det er gået stærkt for Lego i Kina, siden den danske legetøjsproducent åbnede eget kontor i Beijing for omkring fem år siden. Efterspørgslen fra en stadig mere købestærk gruppe af kinesiske forbrugere er taget til i en sådan grad, at virksomheden til tider har haft svært ved at følge med.

Indtægterne fra Kina stiger væsentligt hurtigere end det globale gennemsnit, der sidste år var på 15 pct. Og intet tyder på, at den udvikling vil ændre sig i den nærmeste fremtid. Det kinesiske marked for spil og legetøj var i 2010 på 46,3 milliarder kinesiske yuan og nåede sidste år op på 74,4 milliarder. I 2017 forventes salget at runde 100 milliarder yuan – svarende til over 107 milliarder kroner.

US-ENTERTAINMENT-DISNEY-D23-PIXAR

Øget pres

Det har skabt et øget pres på Legos organisation i Kina og nye krav til alt fra produktion til marketing og HR. Derfor har Lego nu valgt, at koncernens topledelse skal have et endnu større fokus på det kinesiske marked. Det sker ved, at Kina får sit eget geografiske område og bliver en såkaldt markedsgruppe. Hidtil har Kina været placeret i gruppen kaldet Asien og Stillehavet, der har hovedsæde i Singapore.

lego

Kina får speciel status

»Vi har været i gang med at udvikle vores forretning og organisation i Kina over nogle år og derfor besluttet, at Kina bliver en selvstændig markedsgruppe. Vi tager Kina ud og skaber en fjerde markedsgruppe bestående kun af Kina,« forklarer kommunikationschef i Lego Charlotte Simonsen.

De resterende to globale markedsgrupper består fortsat af de amerikanske kontinenter og af Europa, Mellemøsten og Afrika. Dermed bliver Kina det første land, der selvstændigt kommer til at udgøre en markedsgruppe.

»Det betyder et større fokus, fordi lederen af en markedsgruppe sidder i topledelsen i Lego. Vi har indset, at vi har gjort rigtig meget i Kina, men vi er først lige begyndt. Med den størrelse og den forskellighed Kina har, skal Kina have sit eget fokus,« siger Charlotte Simonsen.

Det betyder, at Lego nu går i gang med at finde en intern eller ekstern kandidat til stillingen som ny kinachef, der skal besættes fra 1. januar 2016. Den kommende Senior Vice President for China får hjemme i Shanghai, hvor Lego vil fortsætte med at udvide koncernens kontor.

06BUSNordic-Aviation.jpg

Beijing tabte til Shanghai

Oprindeligt mente Lego, at virksomhedens kinesiske kontor skulle ligge i Beijing, men siden faldt valget på Shanghai. Et strategisk valg der bl.a. bundede i en vurdering af, at den internationale talentmasse i Shanghai er større. Også den alvorlige luftforurening i den kinesiske hovedstad spiller ind. Derudover er Lego ved at bygge en ny fabrik i Jiaxing 120 kilometer syd for Shanghai. Fabrikken bliver Legos fjerde i udlandet og har kostet en trecifret millioninvestering i euro. I dag finder produktionen sted i Danmark, Tjekkiet, Ungarn og Mexico.

17BUSJoergen-Vig-Knudstorp.jpg

Fabrikken klar i 2017

Fabrikkens pakkeri forventes at stå klar allerede ved årets udgang, mens støberiet og andre dele af produktionsanlægget først bliver færdige i 2017. Alle produkter fra den nye fabrik vil blive solgt i Asien, hvor der ud over Kina også er godt gang i salget i lande som Japan og Sydkorea.

Lego forventer, at antallet af ansatte i Jiaxing bliver på 1.500. Dertil kommer de omkring 100 medarbejdere på kontoret i hjertet af Shanghai. Shanghai er allerede et såkaldt Lego-hub – et globalt kontor – hvilket også findes steder som London og Singapore.

Fremover skal Shanghai ligeledes være hjemsted for globale ansvarsområder. I dag sidder Legos HR-ansvarlige for eksempel i Singapore, mens koncernens produktionsansvarlige befinder sig i London. Hvilke af koncernens globale ansvarsområder, der skal flyttes til Kina, er endnu ikke besluttet.

Legomanden får EU-Domstolens ord for at han er unik

TV: Ugens vinder: Lego-boss sætter dagsorden

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen