Berlingske Business

Lego sætter farten ned i USA

pix-ninjago
Lego taber fart, men Carsten Nielsen, varedirektør i Top-Toy, ser ingen tegn på, at Lego ikke kan øge sin markedsandel alligevel. Foto:

Legos vilde vækst sidste år kan blive svær at holde, når halvårsregnskabet kommer ud, mener eksperter. Men trods en sænket fart, vinder koncernen stadig markedsandele.

Klodskoncernen lagde ud med en vældig spurt sidste år. Faktisk havde Lego så meget fart på, at det kan blive svært at holde tempoet. For jo større omsætning, jo mere skal der til for at holde vækstraten i procent, og her har Lego noget at leve op til - specielt på det amerikanske marked.

For i november 2012 havde Lego øget sin markedsandel i USA så meget, at koncernen havde otte procent af legetøjsmarkedet i USA, og det på trods af at Lego udelukkende sælger konstruktionslegetøj. De to konkurrenter, Mattel og Hasbro, sælger alt lige fra biler til dukker, badebolde og brætspil og havde henholdsvis en markedsandel på 23 og 13,4 procent i USA, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

»Vækstraterne er taget noget af i første halvår, vurderer jeg. Hovedårsagen er, at produkter som Ninjago og pigeserie Friends voksede så kraftigt sidste år, at det bliver et nådesløst udgangspunkt,« siger Sean McGowan, senioranalytiker i Needham & Company til Jyllands-Posten.

Han mener dog, at Lego fortsat klarer sig bedre end konkurrenterne i branchen, og varedirektøren i Top-Toy, som ejer BR og Toys "R" Us, Carsten Nielsen, ser også et voksende Lego, som endnu tager markedsandele fra konkurrenterne, selvom farten er taget lidt af væksten.

Lego selv afslører ingen tal, før halvårsregnskabet bliver offentliggjort.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen