Berlingske Business

Lego-konkurrent rammes hårdt af stærk dollar

Transformers
Transformer-serien er noget af det legetøj, der har klaret sig allerbedst for Hasbro i første kvartal 2015. AFP PHOTO/TEH ENG KOON Foto:

Legetøjskoncernen Hasbro har vækst i første kvartal 2015, men får 20 procent lavere overskud uden for USA. Dollarkursen får en stor del af skylden.

En af verdens største legetøjsproducenter, amerikanske Hasbro, sælger endnu mere i 2015, men indtjeningen rammes af den høje dollarkurs. Det amerikanske firma, der blandt andre står bag My Little Pony, Monopoly-brætspillet og Transformers viser et fint driftsresultat på 54 millioner dollars i første kvartal 2015. Sammenlignet med resultatet for samme måned sidste år er det en stigning på 11 millioner dollars.

US-75158260

Omsætningen steg med fem procent fra 679 millioner dollars til 714 millioner dollars i første kvartal 2015, og det giver dermed Hasbro en fin vækst. Hasbro har vækst på alle sine vigtigste mærker, som blandt andre er Transformers, My Little Pony og Monopoly.

Legetøjsproducenten rammes dog af en stærk dollar, og især på det europæiske marked går det hårdt ud over omsætningen. I Europa er omsætningen faldet med seks procent, og sammenlagt med andre markeder uden for USA, giver det et resultat, der går i nul i forhold til omsætningsvækst.

Lego pressemøde. Fremlæggelse af regnskab ved Jørgen Vig Knud

Hasbro taber 62,6 millioner dollars i første kvartal på den styrkede dollar svarende til godt 430 millioner danske kroner.

Til gengæld går det fremad på vækstmarkederne, og i Asien stiger omsætningen med 17 procent.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen