Berlingske Business

Lego klar til kamp mod efterligninger af pigeklodser

Lego Friends
Det er disse fem populære frøkner, der ifølge Lego er blevet udsat for kopiering på det amerikanske marked. Foto: Scanpix Foto:

Den danske legetøjsgigant gør klar til juridisk opgør mod firmaer i USA, som Lego mener efterligner det populære Lego Friends, der er målrettet piger.

Efter i mange år at have været mest populær blandt drengene, fik Lego hul i gennem til pigerne, da de sendte den populære serie Lego Friends på markedet.

Men nu mener Lego, at serien er blevet kopieret, og derfor har de klaget til U.S. International Trade Comission (ITC) i Washington over tre firmaer. Det skriver Bloomberg. Lego nøjes ikke med at kræve de tre firmaers produkter banlyst, men kræver også et totalt forbud mod import af lignende produkter, der kan være kopier af Lego.

LIFESTYLE-BRITAIN-DENMARK-CHILDREN-BUSINESS-LEGO

Det er amerikanske LaRose Industries LLC og Best-Lock Construction Toys samt canadiske Mega Brands, som Lego har klaget over. De mener blandt andet, at de tre firmaer har kopieret deres patenterede letbøjede arme og runde fødder, i stedet for at udvikle deres egne produktlinjer.

Ifølge Bloomberg tager det ITC 15-18 måneder at undersøge en sag, og de har myndighed til at stoppe import til USA af varer, der overskrider amerikansk patent.

Indtil Lego lancerede Lego Friends i 2012 var bare ni procent af deres primære brugere piger, og siden lanceringen er Lego Friends vokset med 20 procent om året.

KKK

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen