Berlingske Business

Lego hyrer i bundter midt i krisen

Lego hyrer i bundter midt i krisen - 1
Foto:

Lego går foran i nedturen og ansætter nye danske medarbejdere i stor stil.

Fyringsrunder. Ophørsudsalg. Økonomisk nedtur. Dårligdommene står i kø i dansk erhvervsliv, som presses stadig hårdere af den accelererende økonomiske nedtur.

Men mens prominente virksomheder som A.P. Møller-Mærsk, Danfoss og F.L. Smidth har fyret medarbejdere i hobetal, så går Lego den modsatte vej og ansætter folk i stor stil.

Samtidig melder de offentlige beskæftigelsesregioner om masser af ledige job, og at Danmark langt fra er på vej mod en beskæftigelsesmæssig katastrofe.

"Vi havde et rigtigt godt 2008 og julesalget var rigtigt fint. For os er det derfor business as usual. Vi har intet ansættelsesstop og erstatter de folk, som forlader virksomheden, på normal vis. Det betyder, at vi har en række ledige stillinger og heldigvis oplever vi, at rigtig mange gerne vil arbejde for os," siger kommunikationschef Charlotte Simonsen fra Lego.

At Lego nu går stik mod det generelle billede af, at alle danske virksomheder fyrer på livet løs, er et klart tegn på, at nedturen faktisk ikke er så dyb endnu. Samme billede tegnes nemlig i bl.a. Beskæftigelsesregion Midtjylland, hvor der er masser af ledige job.

"Det er kun enkelte brancher, som for alvor er blevet ramt af krisen. Det er oplagt, at bl.a. byggeindustrien er hårdt ramt og at det rammer ud hos underleverandørerne. Men generelt er der stadig mange job at finde, og man skal huske, at her hos os i Midtjylland har vi i dag 653.000 borgere som er i arbejde og blot 8.800 som er arbejdsledige. Ledigheden er altså særdeles lav og intet tyder på, at vi er på vej tilbage mod dagene med meget høj arbejdsløshed," siger Palle Christiansen, der er direktør i Beskæftigelsesregion Midtjylland, der overvåger og analyserer udviklingen på arbejdsmarkedet.

Læs hele historien i Berlingske Business mandag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen