Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Lego går ind i undervisningsprojekt

lego1
Foto:

Sydafrikas lærere skal uddannes i leg og læring med hjælp fra Lego.

Man kan næsten sige, at det er et perfekt partnerskab, der er blevet indgået her i weekenden mellem Lego, Lego Fonden og FNs børnefond UNICEF.

En virksomhed som Lego, der producerer de berømte byggeklodser til børn, og så UNICEF, der har til opgave at hjælpe børn rundt om i verden til en tryg barndom og en udvikling, der betyder, at børnene bliver helstøbte mennesker som voksne.

Så kombinationen af en international organisation og fabrikken i Billund virker som en naturlig alliance, når det drejer sig om at udvikle børns leg samtidig med, at man som virksomhed hjælper med til at udbrede en række forretningsprincipper, der understøtter børnenes udviklingsmuligheder.

En omgang varm luft? Ikke hvis man spørger Lego Fondens nye direktør, Hanne Rasmussen, der siger, at det er vigtigt at have fokus på børns leg – samt gøre voksne opmærksomme på, hvor vigtigt det er, at børn får tid til at lege både med hinanden og med forældrene.

Lego spreder sit vingefang - 3

Derfor har fonden givet 8,2 mio. dollar til UNICEF over de næste tre et halvt år til at udvikle det, koncernen kalder »tidlig kvalitetslæring« gennem leg for børn.

Pilotprojektet bliver tildelt Sydafrika, hvor UNICEF i forvejen har en række programmer, og hvor regeringen er villig til at samarbejde om projekterne.

De 8,2 millioner dollar skal bruges på flere områder. Dels skal der udvikles et samarbejde med den sydafrikanske regering for at sikre, at leg er en integreret del af regeringens politikker. Dels skal pengene gå til at oplære undervisere og pædagoger om legens betydning også for undervisningen, således at børnene får en mere helstøbt udvikling.

US-OSCARS-SHOW

»Det er et stort problem, at der ikke er nok fokus på børns leg, og i Sydafrika efter apartheid er der kommet flere og flere elever ind i klasselokalerne. Det ville regeringen gøre noget ved. Men nu er det vigtigt, at vi får sat fokus på legen, således at lærerne også bliver mere klare på, at leg og undervisning ikke er adskilte projekter. Man ved, at hvis man bringer legen med ind i undervisningen, så lærer børnene også f.eks. matematik hurtigere. Så det er vigtigt, at vi udvikler en bevidsthed om lige netop det her«, siger Hanne Rasmussen.

Men her standser samarbejdet så ikke. Det er også meningen, at selve Lego-koncernen skal være med og udbrede en række forretningsmæssige principper for børns rettigheder på to fronter.

Dels skal Lego selvfølgelig udvikle deres egne regler for best practice for, hvordan virksomheder kan handle ansvarfuldt i forhold til børn. Og det er her, Legos administrerende direktør, Jørgen Vig Knudstorp, kommer ind i billedet. For han har indgået en anden aftale, som betyder, at de forretningsmæssige principper, Lego udvikler, også bliver delt med andre virksomheder.

Vil bekæmpe børnearbejde

»Der er et behov for at skabe en større global opmærksom om børns rettigheder og forretningsprincipper, fordi en god barndom giver os alle en god fremtid. Så vi går ind og støtter den del også gennem en række forretningsprincipper, hvor bekæmpelse af børnearbejde er en del af det. Men vi sætter også fokus på, hvordan vi markedsfører vores produkter over for børn. Det er vigtigt i dag ikke mindst gennem online-medierne at udvise stor ansvarlighed med, hvordan man kommunikerer med børn. Det skal ske på en ansvarlig måde«, siger Jørgen Vig Knudstorp.

LIFESTYLE-BRITAIN-DENMARK-CHILDREN-BUSINESS-LEGO

Lego gennemgår derfor egne principper og praksis for at se, om der er nogle steder, der skal ændres noget. Og derefter vil Lego bruge det aktivt uden i verden. Og der står Lego ikke dårligt, fordi det i de lande, de arbejder i, scorer højt på troværdighed. I Nordamerika ligger virksomheden som nummer to. Og globalt som nummer ni, fordi der trods alt er nogle lande, der ikke kender virksomheden.

»Man står sig godt med, at virksomheden har en høj troværdighed, og det giver os så på alle områder et forspring. Men derfor skal man hele tiden pleje sit omdømme og udvikle forretningsprincipperne, og det vil vi samarbejde med UNICEF om«, siger Knudstorp.

Kjeld Kirk Kristiansen

Det nye samarbejde mellem Lego og UNICEF blev markeret i FN-organisationens hovedkvarer i New York, og en række børn fra skoler i området var inviteret ind for at lege med lego i dagens anledning.

Pressen måtte ikke tale med børnene – det kræver en særlig tilladelse i USA – men man kunne konstatere, at børnene var dybt optagede af legen, og at de voksne og deres kameraer ikke anfægtede dem. Måske et meget godt billede på det, en forsker fra Harvard sagde på mødet.

»Der skal meget til at få børn distraheret fra leg. Selv under meget svære vilkår leger børn, og det er vigtigt, at de især i de helt unge år frem til tre år bruger legen for at blive kreative og hele mennesker«, sagde professor Jack Shonkoff på mødet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen