Berlingske Business

Lego fyrer 1.400 medarbejdere efter skuffende resultat

Pix-Lego
Lego går tilbage på omsætning og indtjening. Foto:

Legos omsætning og resultat falder i første halvår af 2017. Det kommer til at koste 1.400 arbejdspladser.

Efter år med vækst går den danske legetøjsproducent Lego nu tilbage.

Med en omsætning i de første seks måneder af 2017 på 14,9 milliarder kroner, går salget fem procent tilbage sammenlignet med første halvår 2016.

Driftsresultatet blev 4,4 milliarder kroner, hvilket er et fald på seks procent i forhold til samme periode sidste år. Faldet skyldes ifølge ledelsen en lavere omsætning kombineret med øgede omkostninger i forbindelse med investeringer i produktionskapacitet såvel som i virksomhedens organisation for at understøtte højere forventninger til omsætning, som ikke er blevet realiseret.

»Vi er skuffede over den faldende omsætning i vores etablerede markeder og har igangsat initiativer for at håndtere situationen. Vi arbejder tæt sammen med vores partnere og er overbeviste om, at vi på længere sigt har potentialet til at nå endnu flere børn i vores veletablerede markeder i Europa og USA. Vi ser også store vækstmuligheder i voksende markeder, såsom Kina,« siger formand for Lego Koncernens bestyrelse, Jørgen Vig Knudstorp.

niels b.

Tilbagegangen får øjeblikkelig konsekvens for Legos organisation, hvor medarbejderstaben skal reduceres med 8 procent. Det svarer til 1.400 medarbejdere.

»Vi er meget kede af at skulle lave ændringer, der kan påvirke mange af vore medarbejderes liv. Alle Lego-kolleger er utroligt passionerede i deres arbejde hver eneste dag, og det er vi dybt taknemmelige for. Desværre er det bydende nødvendigt for os at træffe disse svære beslutninger,« siger Jørgen Vig Knudstorp.

Lego beskæftiger i dag 18.200 medarbejdere globalt. I Danmark, hvor der i dag er cirka 4.500 medarbejdere, ventes planerne at påvirke mellem 500 og 600 stillinger. Hovedparten af nedskæringerne vil ske før udgangen af 2017.

Ifølge Jørgen Vig Knudstorp har det været nødvendigt for Legos ledelse at »trykke på reset-knappen,« hvilket blandt andet betyder, at organisationen skal være mere simpel. Derudover skal Lego tilbage på vækstsporet, lyder det fra ledelsen. Det skal blandt andet ske gennem justeringer af produktudvikling og markedsføring.

Lego har netop ansat tidligere topchef i Danfoss, Niels B. Christiansen, til at bestride rollen som administrerende direktør.

Lego

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen