Berlingske Business

Lego-familie på opkøbsjagt

Lego-familie på opkøbsjagt - 1
Foto:

Kirkbi A/S, selskabet der varetager Lego-familiens formue vil opbygge nye selskaber og gå på opkøb inden for Lego-sfæren. Sidste år havde selskabet 14 mia. kr. i kassen, og selv ikke finanskrisen har rykket ved vækstambitionerne.

Der står vækst og opkøb på programmet hos Kirkbi A/S, selskabet der er vokset frem efter spaltningen af formuen hos de to Lego-familier.

Målet er ifølge dagbladet Børsen flere nye søsterselskaber med opkøb inden for den digitale verden, der skal fremtidssikre familievirksomheden.

I første omgang bliver ejeren af de fire Legoland-parker, Merlin Entertainments Groups dog hovedmålet for Kirkbis store kapitalkraft og derefter skal der investeres i andre områder med synergi til Lego-brandet. Den populære legetøjsklods er og bliver nemlig omdrejningspunktet i Kirkbi, fortæller direktør i Kirkbi A/S, Jens Nordahl til dagbladet Børsen.

”Vi har ikke besluttet konkret, hvordan det ser ud. men der må meget gerne være nogle synergier over til Lego, og det er et klart krav, at grundholdningerne stemmer overens, så vi kan have passionen med”, siger direktøren.

"Mangler noget med elektronik"
Han understreger at de andre investeringsområder meget gerne må ligge inden for den digitale verden, også af hensyn til fremtidssikringen af Kirkbi og dermed Lego-familiens formue.

”Det ville jeg jo meget gerne, hvis jeg kunne vælge frit på alle hylder. Også i det lange perspektiv, for eftersom jeg passer på en virksomhed, der skal være her om 50 eller 100 år, vil vi jo gerne have en vis risikobalancering og følge med tiden. Og hvis vi kigger på vores imperium i dag, mangler vi jo noget med elektronik,” siger Jens Nordahl til Børsen.

Efter sidste års spaltning havde Kirkbi 14 milliarder kroner i kassen, og selvom finanskrisen ifølge Børsen har taget toppen af pengebeholdningen, er der stadig finansiel styrke til opkøb.

”Det betyder ikke, at vi er kommet igennem uden tab. Vi er ramt som andre, men kunne være blevet meget hårdere ramt, hvis vi ikke havde haft sund fornuft og lidt held,” siger Jens Nordahl til Børsen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen