Berlingske Business

Lego får sønderlemmende kritik for hårtips til små piger

pix-lego
Lego får hård kritik efter et indslag i Lego Club Magazine, der fortæller piger ned til fireårsalderen, hvordan de kan se pæne ud.

New York Times revser Lego for endnu en gang at stigmatisere små piger, efter en artikel i et Lego-magasin fortæller piger ned til fireårsalderen, hvordan de kan blive pæne trods et langt ansigt.

Det er ikke første gang, Lego har det svært ved produkter målrettet piger. Denne får den danske legetøjsproducent hård kritik i New York Times efter et Lego-magasin forsøgte at fortælle piger helt ned til fireårsalderen, hvordan de kunne få pænt hår alt efter hvilken form, deres ansigt er.

Eksempelvis kan man, såfremt man er så »uheldig« at have et langt ansigt, redde det ved at have en frisure, der får ansigtet til at virke kortere.

»Min lillle datter, hendes ansigt og hvorvidt hendes hår er pænt eller ej, rager ikke Lego. Det ragede ikke endgang hende selv, før Lego fortalte hende, at hun skulle bekymre sig om det,« lyder det i avisens forældre-sektion på nettet.

lego

Hårtipsene fremgik i det seneste udgave af Lego Club Magazine, der er medlemsmagasinet for Legos klub for børn i alderen 4-11 år. Indlægget i magasinet passer til en frisørsalon i det såkaldte Lego Friends-serie, der blandt andet også indeholder en juicebar og et storcenter. Lego-serien har mødt stor kritik siden lanceringen i 2011, fordi den har et udtryk og temaer, mange anser for kønsstigmatiserende for unge piger.

»Måske naivt havde jeg stolet på Lego og deres gode intentioner, men jeg trækker grænsen, når selv et byggelegetøjsselskab propper min datter med det trættende, giftfyldte budskab om »begynd at rette på sit udseende med det samme«. Jeg lod tvivlen komme Lego til gode, men nu er der kun tvivlen tilbage - tvivl om hvorvidt Lego har min datters tarv i mente, og tvivl om hvorvidt vi kommer til at købe mere Lego Friends fremover,« skriver skribenten.

Lego friends1_business

Reaktionen blandt læserne er ikke meget bedre.

»Det her er meget, meget skuffende. Lego og andre legetøjsproducenter har ingen ret til at lære os kønsstereotyper!,« skriver en læser ved navn Czeta, og fortæller om, hvordan hun lige som sine brødre legede fint med det samme Lego.

»Skam jer, Lego! Drenge kan slippe afsted med bare at have et ansigt uden at bekymre sig om formen. Hvornår stopper det nonsens?,« skriver en anden.

Her stopper kritikken dog ikke. På twitter lyder tilsvarende kritik fra flere brugere og en artikel på Mashable om samme indlæg er i skrivende stund blevet delt knap 1.000 gange.

Michael McNally, der er »senior director of brand relations at Lego Systems« undskylder indholdet i magasinet over for Mashable:

»Vores Club-hold forsøger altid at finde nye måder at engagere Legos fans baseret på de tilbagemeldinger, vi får fra vores Club-publikum. En ting, læserne har bedt os om, var en »gode råd«-klumme. I det seneste magasin forsøgte vi at imødekomme det ønske ved at viderefortælle en Lego Friends-historie. Vi fortryder inderligt enhver skuffelse, det må have forsaget,« siger han.

US-OSCARS-SHOW

Lego Friends

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen