Berlingske Business

Lego åbner oplevelseshus af kæmpeklodser

legolegolego
LEGO åbner et nyt oplevelseshus i Billund i efteråret 2017. Her ses en en model af bygningen - i LEGO. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2017) Foto:

28. september åbner Lego et stort oplevelseshus i Billund, hvor gæsterne kan bygge, lære og lege med de danske klodser.

Torsdag præsenterede Lego planerne for et nyt stort oplevelseshus: Lego House. Bagtæppet var en gigantisk Lego-Batman, en lyserød karrusel og Darth Vaders temamelodi, for i anledning af vinterferien er Bella Centers grå messehaller forvandlet til en verden af pirater, prinsesser og klodser - og torsdag formiddag præsentationen af det store prestigebyggeri.

Huset kommer til at ligge i midten af Billund, 200 meter fra det sted, hvor Ole Kirk Christiansen startede Lego i 1932. Placeringen i den jyske by er ikke tilfældig.

»Det ville selvfølgelig have givet mere kommerciel mening at lægge huset i New York eller Shanghai, men det her er klodsens hjemsted,« siger Jesper Vilstrup, General Manager for Lego House.

Pix-LegoUK

Det er den danske stjernearkitekt Bjarke Ingels og firmaet BIG, der har tegnet bygningen. BIG beskriver de 12.000 kvadratmeter som et ’Guggenheim af hvide klodser’.

Samarbejdet med det prestigefyldte arkitektfirma har også vakt interesse udenfor landets grænser: CNN offentliggjorte en liste over de bygninger, de så mest frem til åbner i 2017. Her var Lego House at finde ved siden af museer og prestigebyggerier fra hele verden.

Lego House

Lego forventer, at 250.000 betalende gæster vil besøge huset i løbet af det første år.

Firmaets overordnede strategi om »læring gennem leg« er også tænkt med i husets indretning. Indenfor vil bygningen være opdelt i fire forskellige oplevelseszoner i fire forskellige farver, hvor gæsterne kan lege med klodserne på forskellige måder - og udvikle kompetencer. I det røde område er fokus på kreativitet, mens det gule areal er tiltænkt udvikling af det emotionelle.

»Børn lærer gennem deres hænder, og her er byggeprocessen med Lego perfekt,« siger Søren Holm, der er Head of Experience Developement og manden i spidsen for husets indretning.

Der er også mulighed for at sætte sig i instruktørstolen og lave stop-motion-film med Lego-figurer i hovedrollerne eller bygge fisk af klodserne og se dem blive vækket til live i et digitalt akvarium.

Alle gæster får et armbånd på, som de undervejs scanner, så »rejsen gennem huset bliver personlig,« fortæller Søren Holm.

På toppen af de 21 hvide klodser vil der være tretten tagterrasser med hver sin legeplads, som skal stimulere børnenes fysiske kompetencer. En del af dem kan alle besøge, for huset er også tænkt som en bygning, Billunds borgere kan få en oplevelse ud af. Lego har en del samarbejder med kommunen som led i projektet ’Børnenes by'. Desuden skal bygningen også bruges til skoleprojekter og konferencer.

Billede

Hvis man hører til den generation, der har leget med LEGO, før Star Wars, Batman og robotteknologi var en del af de firkantede klodser, er husets nederste etage interessant. Her finder man 'history collection', hvor der er mulighed for at finde de sæt, som man husker fra sin barndom - hvad enten det er brandstationen, borgtemaet fra 70'erne eller Belville.

For klodsen er stadig omdrejningspunktet, og det kommer for eksempel til udtryk ved, at alle møblerne er bygget af Lego-klodser .

»Vi håber, at folk vil gå ud af bygningen med en wauw-følelse. At deres syn på klodsen er blevet udvidet,« siger Jens Vilstrup.

Med de ord er præsentationen forbi. I Bella Center blander lyden af forventningsfulde børnestemmer sig med The Imperial March. Klokken er blevet ti, og hundredevis af børn skal bruge en vinterferiedag på at lege med de firkantede stykker plastik, det hele handler om.

Lego House

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen