Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Legetøjsproducent overgår forventningerne efter Barbie-boom

Billede
Overordnet faldt salget af legetøj med 3,1 pct. til 957,3 mio. dollar, men på trods af det lille salgsdyk overgik producenten af legetøj analytikernes forventninger, der lød på 936,7 mio. dollar, skriver Bloomberg News. Foto:

Forbrugerne rev langt flere Barbie-dukker ned fra hylderne i årets andet kvartal, og det var med til at sikre amerikanske Mattel et regnskab, der var en positiv overraskelse for analytikere og investorer.

Overordnet faldt salget af legetøj med 3,1 pct. til 957,3 mio. dollar, men på trods af det lille salgsdyk overgik producenten af legetøj analytikernes forventninger, der lød på 936,7 mio. dollar, skriver Bloomberg News.

Legetøjsproducenten oplevede generelt en nedgang i salget for Mattels brands til drenge og piger på 5 pct. i kvartalet sammenlignet med samme periode sidste år.

Til gengæld oplevede selskabet et boom i salget af den populære Barbie-dukke på 24 pct. justeret for valutaudsving, og det har gjort en stor forskel for salget af legetøj til piger, da "andre pigemærker" faldt 57 pct. i samme periode.

Barbie-producenten har de seneste år kæmpet med at få salget af den kendte dukke tilbage på sporet, efter at konkurrencen på markedet intensiveredes med Disney Princess og Frozen-dukker, der produceres af den amerikanske rival Hasbro.

MATTEL-RESULTS/

»Vi er tilfredse med vores resultater i andet kvartal, hvilket reflekterer en pæn fremgang i vores "turnaround". Vigtigst, ser vi fortsat forbedret brandmomentum på tværs af det meste af vores portefølje og vores andel af underholdningslicenser er stærk,« siger Christopher Sinclair, selskabets administrerende direktør, i regnskabet for andet kvartal 2016.

Amerikanske Mattel ejer også mærker som Hot Wheels og Matchbox, der samlet havde en vækst i salget på 8 pct. i andet kvartal. Kategorien Fischer-Price, der er legetøj til mindre børn, solgte for 6 pct. mere i forhold til andet kvartal af 2015.

På bundlinjen formåede legetøjsproducenten ikke at levere et overskud, men underskuddet var mindre end estimeret af analytikerne. Således endte underskuddet per aktie på 2 cent mod forventningen om et underskud på 5 cent per aktie.

I det amerikanske eftermarked stiger Mattel-aktien 3,5 pct.

PEOPL

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen