Berlingske Business
12:20Rentefald har bidt sig fast

Lav omsætning tvinger discountkæder til at lukke butikker

Fakta - 20160919215950455_org.
Fakta-kæden under Coop Danmark har ifølge den opgørelse lukket 21 butikker. Året før blev nøglen drejet til 14 butikker. Free/Morten Larsen

Lavprissupermarkedernes omsætning er faldet markant. Flere af de større kæder har lukket butikker.

Aarhus. Når danske forbrugere navigerer indkøbsvognen rundt i dagligvarebutikkerne, er det i højere grad med øje for kvaliteten og ikke prisen på varerne.

Det er blandt en af årsagerne til, at lavprisbølgen i dagligvarehandlen er bremset, og antallet af discountbutikker er faldet to år i træk, skriver Jyllands-Posten.

- Discount er midt i en udmattelseskrig. Flere af de større kæder har lukket butikker, og jeg vil ikke blive overrasket, hvis det fortsætter, siger detailhandelseksperten Flemming Birch fra konsulenthuset Birch & Birch.

Han fremhæver, at flere af supermarkedskæderne har været i stand til at genopfinde sig selv. Samtidig er en større andel af de danske forbrugere begyndt at fokusere mindre på pris og mere på kvalitet.

- Supermarkederne er lykkedes med at skabe en fortælling om, at vi ikke kan spise mere, men vi kan spise bedre. Det er med til at flytte markedsandele, siger Flemming Birch.

Tal fra Danmarks Statistik viser, at væksten i discountsektorens omsætning er faldet markant i de senere år, mens supermarkederne klarer sig bedre. I de seneste måneder har supermarkederne endda haft større vækst end discountbutikkerne.

Ifølge nye tal fra Retail Institute Scandinavia var der ved den seneste optælling i foråret 1566 discountbutikker. Det er syv færre end året før.

Fakta-kæden under Coop Danmark har ifølge den opgørelse lukket 21 butikker. Året før blev nøglen drejet til 14 butikker. Også Kiwi og Aldi har droslet ned.

Andre kæder ekspanderer imidlertid fortsat. Det gælder ikke mindst norskejede Rema 1000, som sidste år udvidede med 15 butikker.

- Hos os har discount ikke tabt momentum. Men der sker forskydninger mellem de forskellige koncepter, og vi vinder markedsandele fra konkurrenterne," siger Henrik Burkal, administrerende direktør i Rema 1000 Danmark.

Rema 1000 forventer at åbne 15 nye butikker i det kommende år.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen