Berlingske Business
09:20ISS-aktien stiger efter ny aftale

Lav eurokurs giver rygstød til dansk turisme

21BUSkinoejsere.jpg
København er den store turistmagnet. Og euroens og dermed den tilknyttede danske krones kursfald har medført, at især amerikanere, briter og kinesere har kunnet feriere i Danmark på et lavere budget end tidligere. Foto: Sophia Juliane Lydolph

Selv om det umiddelbart tegner til at blive et godt ferieår i Danmark, lægger danske turister mere i udlandet, end turister gør herhjemme.

Efter en række hårde år for turisterhvervet i Danmark, skaber turismen i disse år mange job og mere velstand i Danmark. Turismens betydning for dansk økonomi har været stigende i en del år og er nu oppe på et af de højeste niveauer i mange år.

danskekyster

Når der ses på, hvor mange penge udlændinge og danskere tilsammen bruger herhjemme på hoteller, campingpladser, restauranter, iskiosker og anden form for turisme, vil både 2014 og sandsynligvis også 2015 blive et rekordår. Udviklingen kaster mange job af sig, så turismen nu menes at skabe så meget som 112.000 job herhjemme, hvilket er en pæn del mere end tidligere og tæt på fem procent af den samlede beskæftigelse. I høj grad er det dog København, som trækker læsset.

11BUSAgerholm.jpg

»De senere år har været gode turistår for Danmark, men de fantastiske år i starten af 1990erne lige efter Murens fald var endnu bedre,« siger direktør Flemming Bruhn fra Visitdenmark. Han tilføjer, at de foreløbige tal for antallet af overnatninger i år er meget flotte, og holder den tendens året ud, vil 2015 blive endnu bedre end 2014 og dermed et rekordår målt på antal overnatninger.

»Antallet af udenlandske overnatninger i Danmark er indtil videre i år 7,9 procent højere end sidste år. Det er glædeligt, at vi fastholder de senere års positive udvikling på dette område,« siger Flemming Bruhn.

Krisen kradser

Den gunstige udvikling hænger blandt andet sammen med de senere års krise, som har fået flere danskere til at holde ferie hjemme.

»Men mange svenskere, nordmænd og tyskere vælger også en lidt mindre ferie i Danmark i stedet for eksempelvis at tage to uger til Thailand,« siger Flemming Bruhn.

Grækenlandturister

Samlet er turismen nu oppe på at bidrage med tæt ved fire procent af det danske brutto­nationalprodukt (BNP), hvilket også er den største andel i nyere tid.

Det er tilmed noget mere end i Sverige, Norge og Finland, men kun det halve af, hvad turismen betyder for Europas største ferielande, som er Frankrig, Spanien, Grækenland, Italien og Portugal.

Med til at skabe medvind for dansk turisme er den ganske betydelige svækkelse, som er sket af euroen og dermed også kronen over for en række valutaer inden for de senere år. Det har gjort det betydeligt billigere at holde ferie i Danmark især for turister fra USA, Storbritannien og eksempel­vis Kina.

Alene den amerikanske dollar er blevet styrket med 24 procent over for den danske krone gennem det seneste år. Det britiske pund er steget så meget, at det over det seneste år er blevet 15 procent billigere at holde ferie i Danmark, hvis man kommer fra Storbritannien.

10BUSPix-Turisme-side-8.jpg

Omvendt er det blevet dyrere for svenskere og nordmænd at besøge Danmark, fordi den norske og den svenske krone er faldet stort over for den danske krone.

Danskerne rejser mere

Det er dog ikke kun den udenlandske turisme i Danmark, der går frem. Danskerne sætter også en stadigt større del af deres forbrug af til rejser til Frankrig, Spanien, USA og mange andre steder, viser de sidste nye tal fra Danmarks Statistik.

Danskerne bruger i snit tæt på 7.000 kroner om året på rejser og turisme til udlandet. Det tal har været støt stigende gennem en del år. For ti år siden var det nede på 4.800 kr.

Oven i det kommer så en pænt stor sum, som bruges på ferier i Danmark.

Turister i en sightseeingbus.

Så danskerne vælger at bruge mere og også en stadigt større del af deres indkomst på sol- og skiferier eller anden form for rejser ude og hjemme. De senere år er det således tæt ved 4,4 procent af danskernes samlede disponible indkomster, der er blevet brugt på rejser af forskellig art. Den andel var nede på 3,6 procent for ti år siden og på kun 2,0 procent op gennem 1960erne og 1970erne. Så de senere års fremgang i velstanden er blandt andet kommet til udtryk ved, at forbruget af ferier og rejser til andre lande er steget, så det nu udgør mere end 41 milliarder kroner årligt.

Underskud på rejsebalancen

Over for udlandet og på betalingsbalancens løbende poster har Danmark da også store underskud på sin rejsebalance. Dette minus har de senere år ligget mellem 17 og 18 milliarder kroner, men det skyldes ikke kun, at danskerne bruger flere penge på rejser i andre lande, end udenlandske turister lægger herhjemme.

Søren

Her indgår nemlig også alle former forretnings­rejser hos erhvervsdrivende, plus den stigende grænsehandel især i Tyskland, hvor danskerne typisk køber øl, vin og fødevarer i store mængder syd for grænsen. Underskuddet på rejsebalancen bliver mere end opvejet af de store overskud på handelsbalancen, sådan at Danmark samlet set de senere år har haft nogle ganske store overskud på over 100 milliarder kroner om året på betalingsbalancens løbende poster over for udlandet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen