Berlingske Business

Lauritz.coms »auktionsdronning« forlader posten som topchef

Mandag - Mette Rode Sundstrøm
Lauritz.coms administrerende direktør Mette Rode Sundstrøm vil i løbet af 2017 stoppe som administrerende direktør for auktionshuset. I stedet er hun udset en plads i bestyrelsen. Foto:

Efter 12 år som administrerende direktør i auktionshuset Lauritz.com forlader Mette Rode Sundstrøm sin stilling. Det fremgår af en meddelelse fra Lauritz.com. Ifølge auktionshuset har Mette Rode Sundstrøm selv valgt at sige op.

Efter 12 år som topchef for Lauritz.com har Mette Rode Sundstrøm valgt at sige sin stilling op blot ni måneder efter auktionshuset gik på børsen.

Ifølge meddelelsen fra Lauritz.com har Mette Rode Sundstrøm har den mangeårige topchef selv valgt at stoppe. Det fremgår ikke af meddelelsen fra Lauritz.com, præcist hvorfor Mette Rode Sundstrøm vælger at træde tilbage.

19BUSLauritz-180541.jpg

Med på vejen væk fra topstillingen i Lauritz.com modtager Mette Rode Sundstrøm en særlig tak fra sin mand, Bengt Sundstrøm, som samtidig er bestyrelsesformand i Lauritz.com. Han forklarer, at den snart forhenværende topchef har »gjort et fantastisk arbejde« i Lauritz.com.

Mette Rode Sundstrøm fortsætter på posten, indtil hendes afløser er blevet fundet. Det er herefter planen, at hun skal fortsætte i Lauritz.coms bestyrelse.

Netop den tætte forbindelse mellem auktionshusets direktør og bestyrelse har gentagne gange været udsat for hård kritik. Især har Dansk Aktionærforening igen og igen understreget, at relationen mellem auktionshusets to øverste aktører er alt for tæt.

Med Mette Rode Sundstrøms overgang fra direktør til menigt medlem af bestyrelsen, kan Lauritz.com tage brodden af den vedvarende kritik af selskabets ledelsesforhold, lyder det fra Otto Friedrichsen, der er aktiestrateg i Formuepleje.

»Lauritz.com har haft den ledelsesmæssige udfordring, at Mette Sundstrøm som direktør er gift med Bengt Sundstrøm, som er bestyrelsesformand. Det er selvfølgelig noget, som investorerne bør notere sig. Jeg tror, at en af årsagerne til, at der bliver skiftet ud i ledelsen, er, at Lauritz.com i vid udstrækning får løst den problemstilling,« siger Otto Friedrichsen.

Selv om Mette Rode Sundstrøm fortsat vil have en ledelsesrolle i Lauritz.com er hendes kommende opgave som bestyrelsesmedlem langt fra så problematisk som hendes nuværende titel som administrerende direktør, mener aktiestrategen.

Billede

»Vi har set flere andre eksempler på, at familiemedlemmer sidder i den samme bestyrelse. Det er i sig selv ikke så unormalt, men det er selvfølgelig et forhold, man skal være opmærksom på. Man skal huske på, at bestyrelsen i Lauritz.com består af en række medlemmer, hvor hun selvfølgelig kommer til at indgå på lige fod med de øvrige bestyrelsesmedlemmer,« siger Otto Friedrichsen.

Lauritz.com var igennem en særdeles turbulent børsnotering i juni 2016, der i første omgang blev udskudt i sidste øjeblik. Få uger senere landede det omdiskuterede auktionshus så alligevel på børsen i Stockholm til en noget lavere pris. Det har dog været en gedigen aktienedtur for forretningsparret Mette Rode og Bengt Sundstrøm, der har set selskabets aktiekurs rasle ned.

Blandt andet har auktionshuset store problemer med en nedslidt lagerejendom på Østerbro, der skal renoveres for et stort millionbeløb, som Berlingske Business tidligere har beskrevet. Derudover tynges selskabets pengekasse hvert år af en 20 millioner kroner stor renteregning på Lauritz.coms obligationslån i Sverige.

Derudover har flere af Lauritz.coms partnere i selskabet haft økonomiske vanskeligheder.

Billede

I midten af februar overtog Lauritz.com derfor den nødlidende partner Ztuff, der står bag Lauritz.com i Hørsholm.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen