Berlingske Business

Lauritz.com skubber stort auktionshus ud til partner med underskud

Fredag: Lauritz.com
Mette Rode Sundstrøm sidder i spidsen som administrerende direktør i Lauritz.com lidt endnu. Auktionshuset har indgået nye partnerskaber, hvilket får en positiv effekt på årsregnskabet 2017. Foto:

Auktionshuset Lauritz.com har indgået nye partneraftaler, som forventes at have en positiv effekt på driftsresultatet i 2017 på cirka 18 millioner kroner.

Det børsnoterede auktionshus Lauritz.com har indgået nye partneraftaler, hvilket ifølge en meddelelse fra selskabet vil få en positiv effekt på resultatet i 2017.

»De nye partneraftaler vil have en positiv effekt på ebitda i 2017 på omkring 18 millioner kroner,« skriver selskabet i meddelelsen.

Det er Lauritz.coms partner i Esbjerg, Peter Birk Pedersen, der tilsyneladende har »udtrykt ambitioner om at drive et større auktionshus i gruppen.« Det har resulteret i en femårig aftale om, at Peter Birk Pedersen fremover driver Lauritz.coms auktionshus i Søborg, som ellers hidtil har været drevet af Lauritz.com selv.

Lauritz.com har samtidig indgået en femårig partneraftale om Lauritz.coms auktionshus i Hørsholm, som for få uger siden blev overtaget af moderselskabet selv, efter at underskuddet var blevet for uoverskueligt for ejerne Terese Jeannette Andersen og hendes mand, Peter Høedt Grossmann. Det bliver Lauritz.coms partner i Helsingør, hvor Marianne Jansen er direktør, der overtager auktionshuset i Hørsholm.

titel

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan en række af Lauritz.coms partnere har svært ved at tjene penge på at drive auktionshuse under Lauritz.com. I Hørsholm lød underskuddet i 2016 på godt en kvart million kroner, og selskabet aflagde regnskab »under forudsætning om fortsat drift.«

Nu bliver auktionshuset i Hørsholm overtaget af Lauritz.coms partner i Helsingør, men også her er der alvorlige anmærkninger i regnskabsbøgerne. Hos Gemaja Internetauktioner, som står bag Lauritz.com i Helsingør, lød årets resultat i 2015 på et underskud på godt 1 million kroner, og i marts 2016 indgik selskabet »akkordaftale med en væsentlig del af selskabets største kreditorer, som har gældseftergivet 90 procent af deres tilgodehavende.«

01BUSJakob-Dupont-154639.jpg

Aftalen med kreditorerne forventes af give en positiv effekt på regnskabet i 2016. Og det er der brug for med en negativ egenkapital på 9 millioner kroner.

Partneraftalerne har en positiv indvirkning på Lauritz.coms regnskab, blandt andet fordi selskabet får betaling for partneraftalerne. I regnskabet for 2016 kom der 12 millioner kroner ind på den konto, mens selskabet har 20 millioner til gode for salg af partneraftaler, som skal betales inden for to til fire år.

Lauritz.com er i øvrigt på jagt efter en ny administrerende direktør, efter at Mette Rode Sundstrøm for nyligt valgte at fratræde stillingen. Hun tager i stedet plads i bestyrelsen, hvor hendes mand og Lauritz.coms stifter, Bengt Sundstrøm, er formand.

Mandag - Mette Rode Sundstrøm

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen