Berlingske Business
17:41God weekend

Lauritz.com opgiver gyldne vækstmål: Aktiekursen dykker markant

Pix-Lauritz.com
Lauritz.com fra deres hjemmeside Foto:

De hårdt prøvede aktionærer i Lauritz.com må torsdag eftermiddag notere sig endnu en skuffelse, da auktionshuset sænker sine vækstforventninger markant. Investeringsøkonom tvivler på, om selskabet var klar til at ryge på børsen.

Lauritz.com-aktien falder med omkring fire procent, efter at selskabet torsdag eftermiddag har offentliggjort en større nedskrivning. Aktionærer, der har købt op i auktionshuset, er ellers blevet lovet en gylden vækst i selskabet på 20 til 40 procents vokseværk i driftsresultatet før af- og nedskrivninger (EBITDA).

Men den kurs dropper selskabet nu og sætter i stedet væksten til 10 procent.

»Den lavere EBITDA vækst for 2016 er primært forklaret ved lavere kommissionsniveauer i fjerde kvartal end forventet,« skriver selskabet i en meddelelse.

Ledelsen vil i handlingsplanerne for 2017 se på, hvordan man kan forsøge at hæve omsætningen. Endvidere vil ledelsen udvide de kommercielle ressourcer på ledelsesniveau, såvel som introducere initiativer for at øge effektiviteten og reducere omkostninger i driften, lyder det i selskabsmeddelelsen.

19BUSLauritz-180541.jpg

Meldingen fra selskabet, der er noteret på vækstbørsen i Stockholm, får investeringsøkonom i Nordnet Per Hansen til at tvivle på, om selskabet var overhovedet var klar til at gå på børsen.

»Udviklingen i Lauritz.com tegner et billede af en koncern, som ikke i tilstrækkeligt omfang har været klar til og forberedt på at tage springet fra privat ejerskab til børsnoteret selskab,« skriver Per Hansen i en kommentar.

Lauritz.com kom på børsen i sommer i et tumultarisk forløb, hvor det første forsøg mislykkedes, fordi selskabet ikke havde fået tilstrækkelig opbakning fra institutionelle investorer. Siden da har selskabet dog holdt fast i, at de ambitiøse vækstmål var inden for rækkevidde.

Billede

Så sent som i slutningen af november sidste år forsikrede Lauritz.coms finansdirektør Claus Boysen, at auktionshuset var på rette vej. Her vurderede en optimistisk finansdirektør, at auktionshuset ville holde, hvad aktionærerne var blevet lovet – nemlig en vækst i selskabets driftsresultat før af- og nedskrivninger (EBITDA) på 20-40 procent.

»Ja, det er realistisk, at det kan lade sig gøre. Vores fjerde kvartal er blandt andet påvirket af, at de såkaldte fine arts-auktioner, som ligger under Stockholms Auktionsverk, har vist en meget fin tendens for fjerde kvartal. Og så har vi også lavet en transaktion med et af vores auktionshuse, som vi har solgt til en partner med en gevinst på fem mio. kr. Vi forventer absolut, at vi kan nå det,« sagde Claus Boysen til Berlingske Business.

Den analyse står i stærk kontrast til den nye melding fra auktionshuset, der netop forklarer, at selskabets fjerde kvartal er årsag til, at Lauritz.com må sænke forventningerne. Det betyder, at Lauritz.com altså nu blot venter en vækst på 10 procent målt i EBITDA for 2016.

Rovsingsgade 68

Lauritz.com bød i løbet af 2016 aktionærerne på en ubehagelig cocktail bestående af faldende omsætning, massive renteudgifter på et svensk obligationslån og store uklarheder om en nedslidt lagerhal på Østerbro, der står over for en omfattende og kostbar renovering.

Selskabet tynges hvert år af renteudgifter på i omegnen af 20 millioner kroner på et svensk obligationslån til 240 millioner kroner, der udløber i 2019.

Billede

Siden børsnoteringen den 22. juni 2016 er Lauritz.coms markedsværdi faldet med omkring 50 procent.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampension har markedets laveste omkostninger. Det kommer kunderne til gavn.Hvor meget betaler du i årlige omkostninger på din pensionsopsparing?De færreste har næppe den præcise procentsats lige på l...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen