Berlingske Business

Lars Larsens opskrift på succes: Jysk kultur og købmandskab

Lars larsen
Ejer og grundlægger af JYSK, Lars Larsen. Foto:

Jysk-stifter Lars Larsen er kendt som købmanden med et godt tilbud. Men kultur er en vigtig faktor, når konceptet skal rulles ud i hele verden, fortæller Lars Larsen.

På navneskiltet ved døren til Lars Larsens kontor på Jysk Nordics hovedsæde i Brabrand ved Aarhus står der ikke Lars Larsen. Der står Købmanden. Og når man taler med ansatte i Jysk-organisationen, omtaler de også stifteren som købmanden, velsagtens fordi Lars Larsen er kendt som manden med et godt tilbud.

Men ifølge Lars Larsen selv hviler hans forretning på andet end gode tilbud på madrasser og dyner.

»Kulturen i Jysk er uden tvivl en meget afgørende grund til succesen. Det er noget, som alle ansatte er fælles om. Kulturen giver os et sprog og en identitet, som gør det nemt at arbejde sammen på tværs af landegrænser,« siger Lars Larsen.

26BUSJYSK-NORDIC-143737.jpg

Stifteren har stort set siden grundlæggelsen af Jysk gjort en dyd ud af at fremstå i øjenhøjde med omverdenen. Han har en sekretær, men hun er også den eneste sekretær i organisationen. Ingen i direktionen har egen assistent, og når koncernen er samlet til den årlige julefrokost, stiller den landskendte stifter gerne op til selfier med medarbejderne.

»Købmanden har skabt en kultur, hvor ingen er for fine til noget. Han har altid selv været i fløjlsbukser og nede på jorden,« siger Michael Nielsen, som er koncerndirektør med ansvar for retail og har været ansat i Jysk i næsten 30 år.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Michael Nielsen har ansvaret for at åbne butikker og dermed gøre Lars Larsens vækstvision til virkelighed.

Jysk-kæden består af 2.500 butikker, og målet er at have 700 butikker mere om fem år. Balkan er et af de områder, hvor Jysk har ambitioner om at åbne flere butikker, og her er en stærk kultur ifølge Lars Larsen afgørende for, om ambitionen lykkes.

»Vores fælles landekontor for Kroatien, Serbien, Slovenien og Bosnien-Hercegovina er et rigtigt godt eksempel på, hvor meget den kultur betyder. Jeg tror og håber, at medarbejderne i de lande først og fremmest ser sig selv som Jysk-ansatte, når de går på arbejde, og så kommer nationaliteten i anden række,« siger Lars Larsen med henvisning til, at Balkan for få år siden var ramt af borgerkrig.

Lars Larsen stiftede Jysk i 1979. Siden er butikskæden vokset til at omsætte for 23 milliarder kroner fra 2.500 butikker.

26BUSLars-Larsen-150601.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen